Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone-metoden
You need to log in to create posts and topics.

Det var vänligt sagt Peter, kan du upplysa mig då? Pratar man verkligen om absoluta pulstal???

Jag menade bara att hade du läst 30 sekunder av Mikaels länk så hade du sett den enkla formeln som Maffemetoden bygger på. Börje drog bara till med ett värde där.

Nej.

Dr Maffetone ger oss en metod för att räkna ut vår maximala aeroba puls. Dra av din ålder från 180 och justera din siffra om du passar in i någon av följande kategorier.

Du återhämtar dig från eller medicinerar dig för en allvarlig sjukdom, dra bor

Om Börje menade det som ett exempel så är OTYDLIGT ett passande ord. Men ok, då. Man läser ju inte alla länkar i alla trådar (du kanske gör det) - men om det explicit står "Håll pulsen under cirka 135. " så tror jag naivt nog att metoden - som jag tycker

Christer: Det är obskyrt att ta en formel och tro att den ska passa alla. Det finns hundratals inlägg om Maffetone på jogg.se om du vill läsa mer... Själv så tror jag inte på magiska formler.

Jag har fortfarande inte orkat läsa formeln men innefattar den inte maxpuls så är den ju helt hopplös. Sen tror jag inte man kan bli snabb av att träna långsamt - möjligen kan det vara bra att förbereda (stärka) kroppen för löpning något år, men sen måste

"Jag har fortfarande inte orkat läsa formeln..."

Som står i mitt förra inlägg. Som du inte orkade läsa mao.

Jag tror på Mackan 🙂 (utom då när han bannar mig för att jag plockar fram WAWA-omräkningarna)

Oj, nu var jag lite slarvigare än vanligt. Men det där är ju precis lika illa som att tro på formeln för maxpuls passar alla ... Den borde väl åtminstone kunna göras om till att bero på maxpuls istf ålder...

Är du på dåligt humör idag Christer...