Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMagproblem efter långlopp
You need to log in to create posts and topics.

Brukar få problem med magen efter långlopp 18-21 km. Jag får ont i magen och mår illa, ibland måste jag gå på toa. Vet att jag måste få i mig vätska och t ex banan el dyl men det är svårt. Det klingar ut efter ca 4 h då jag kan äta normalt igen, t ex midd

Jag brukar känna exakt samma sak, nästan varje gång precis efter att jag avslutat en löprunda - när jag har spurtat och verkligen sugit ut de sista krafterna... Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om att mag-tarmkanalen är utsatt för en relativ blo

Jo, så kan det säkert vara. Man får väl helt enkelt succesivt öka längden och vänja kroppen för påfrestningen. Min mage är t ex normal efter 13 km men inte efter 18.

En teori som jag har (har själv inga problem, men har hört om det förr) är att tarmarna "kastats omkull" inne i magen, åker upp och ner och åt sidorna vid varje löpsteg. Ju längre löppass, desto längre tid som tarmarna utsätts för detta "omvälvande äventy

Men sitter inte alla organ fast på nåt sätt? Bindväv, fett, tarmkäx osv... Men det förstås... Kroppen är en skapelse som aldrig upphör att förvåna mig.

Vet ej, Sara. Har bara sett hur tarm/magetjofräset ser ut på en obuktion en gång och det var en enda mjuk ävja därinne. Inget som satt fast i den bemärkelsen. Det såg lätt ut att plocka isär och dra ut saker och ting...Men visst är det så att kroppen är e

Vad mysigt det lät... (#) 😉

Eller hur...;)

JO visst sitter tarmarna fast i tarmkexet. Om obducenten hade lyft tarmarna hade du kunnat se det. Men tarmarna har ganska stor möjlighet att röra sig ändå.

De allra flesta har nog sett bliden på tjocktarmen som börjar nere i buken gör en S-formad sväng

WOW, vilken detaljerad beskrivning Evely...TACK! Och ja, det såg ändå ut som om tarmpaketet kan röra sig ganska mycket, därav min lilla teori. 🙂