Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMagproblem efter långlopp
You need to log in to create posts and topics.

Bukar är intressanta, jag var för några veckor sedan med på en ileocekal tarmresektion - det blir så mycket lättare att förstå hur det hela hänger ihop då man fått se insidan IRL så att säga 🙂

Har inte funderat så mycket på tarmars funktion sen jag gjorde lumpen men är inte en mycket viktigt funktion att med musklers hjälp (glatta muskler, så mycket vet jag) knåda och förflytta maten genom systemet? Om man nu löper mycket och/eller hårt och tar

Om man ska svara på frågan så tror jag att det som händer för dig Louise är att tarmen "stannar av" (de peristaltiska vågorna stannar), och då på grund av att det sympatiska nervsystemet ("fight and flight" ) stimuleras. 🙂

Ja, det är min teori också. Tarmarna blir relativt stillastående under löpning, och stillastående tarmar mår man illa av!

Blev lite nyfiken eftersom jag under olika omständigheter(ingen mat/lite mat/mycket mat/olika vätskemängder) vid olika typer av fysisk ansträngning upptäckt olika reaktioner på magen.

Finns en hel del att läsa kom jag fram till men jag hittade en artikel

Har tidigare haft liknande problem som dig Louise, lite magont efter löppass. Vet inget om orsaken men det verkar presenteras bra teorier här.
Däremot kan jag säga att det verkar som att det går att träna bort, hade eg. bara problem i höstas då jag drog i

De flesta jag känner har upplevt magproblem nån gång under sina löparår. Själv hade jag ganska mycket problem när jag började springa för 2 år sen. Nu är det mest om jag tar ut mig ordentligt vid tempo- eller intervallpass. Direkt efter långpass kan jag i

Detta har jag också funderat på. Jag har läst lite om syra/bas balansen i kroppen i skolan och hur den återställs genom tex andningsfrekvens, njurarnas arbete.

jag har INGEN aning om detta är rätt men min tanke är att om man springer så anpassar ju mu

Illamående vid ansträngning kan bl.a. bero på blodsockerfall.

Men problem med magen typ diarre beror ofta på att kroppen prioriterar musklerna före tarmarna och minskar blodflödet till tarmarna. Då smälter inte maten som den ska i tunntarmen men pga rör

Ah, Krister vilken lysande förklaring! Jag blir ibland kass i magen när jag cyklar hårda långlopp men har skyllt det på konstiga ingredienser i energikakor men jag har inte förstått varför det blir så trots att jag numer gör mina egna kakor... men när ja