Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 01:10cyklade i danmark i somras på cykelbanor med racer o hyfsad fart,fungerade utmärkt,är väl snarast det som det behöver jobbas på.Ordentliga cykelvägar avskilda från gående.Cyklade även i Båstadstrakten en mardröm med gående,parkerade bilar osv.
cyklade i danmark i somras på cykelbanor med racer o hyfsad fart,fungerade utmärkt,är väl snarast det som det behöver jobbas på.Ordentliga cykelvägar avskilda från gående.Cyklade även i Båstadstrakten en mardröm med gående,parkerade bilar osv.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 08:36Varför detta hat mot domen ? Domen säger ju egentligen ingenting om att han cyklade på vägen , utan hävdar att han försökt hindra en omkörning.
Polisens anmälan var för att ha kört på vägen men det ansågs tydligen inte ha någon inverkan alls eftersom åkl
Varför detta hat mot domen ? Domen säger ju egentligen ingenting om att han cyklade på vägen , utan hävdar att han försökt hindra en omkörning.
Polisens anmälan var för att ha kört på vägen men det ansågs tydligen inte ha någon inverkan alls eftersom åkl
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 08:40Lasse // Han blev åtalad för det och får böter för att vid en refug sett till att bakomvarande inte kan köra om. Skulle han blivit omkörd vid refugen skulle hans egen säkerhet äventyrats eftersom det inte finns utrymme att köra om. Ändå bötfälls Andreas.
Lasse // Han blev åtalad för det och får böter för att vid en refug sett till att bakomvarande inte kan köra om. Skulle han blivit omkörd vid refugen skulle hans egen säkerhet äventyrats eftersom det inte finns utrymme att köra om. Ändå bötfälls Andreas.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 09:03Du har faktiskt en klok poäng här Lasse. 🙂
Du har faktiskt en klok poäng här Lasse. 🙂
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 09:11Dessutom har väl inte domen särskilt stor betydelse för någon? Inget allmänt beteende lär väl förändras och jag tvivlar på att det kommer bli vanligt att bötfällas för liknande brott.
Skillnaden är väl mest mental, nu vet vi cyklister bättre vad som gälle
Dessutom har väl inte domen särskilt stor betydelse för någon? Inget allmänt beteende lär väl förändras och jag tvivlar på att det kommer bli vanligt att bötfällas för liknande brott.
Skillnaden är väl mest mental, nu vet vi cyklister bättre vad som gälle
Quote from Rasmus Olsson on 30 September 2010, 09:13Domen säger, eller rättare sagt underlåtelse att åtala bilisten för smitning, samt att han blev friad att köra på cyklisten TROTS erkännaden i tingsrätten, ger signal att det är ok att meja ner folk som är ivägen.
Det ser jag som mycket bekymmersamt att
Domen säger, eller rättare sagt underlåtelse att åtala bilisten för smitning, samt att han blev friad att köra på cyklisten TROTS erkännaden i tingsrätten, ger signal att det är ok att meja ner folk som är ivägen.
Det ser jag som mycket bekymmersamt att
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 09:20Bruse,
Jag har en känsla av att du kanske tolkar domen lite överdrivet.
Det kan ju vara så enkelt som att domen säger att begår man brottet att hindra trafiken så ökar risken att bli påkörd och ansvaret för detta vilar då på den som begår förseelsen.
Bruse,
Jag har en känsla av att du kanske tolkar domen lite överdrivet.
Det kan ju vara så enkelt som att domen säger att begår man brottet att hindra trafiken så ökar risken att bli påkörd och ansvaret för detta vilar då på den som begår förseelsen.
Quote from Rasmus Olsson on 30 September 2010, 09:23Så kan det vara Fredrik. Men förty säger min ryggrad att det ALDRIG är ok att köra på folk och tillskansa dom skada!
Det är skillnad på ansvar och skuld. Cyklisten har ett ansvar att inte vara ivägen. Men det är inte hans skuld att han blir nedkörd.
De
Så kan det vara Fredrik. Men förty säger min ryggrad att det ALDRIG är ok att köra på folk och tillskansa dom skada!
Det är skillnad på ansvar och skuld. Cyklisten har ett ansvar att inte vara ivägen. Men det är inte hans skuld att han blir nedkörd.
De
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 09:24Till saken hör att det var en refug på platsen, Andreas höll ut extra för att bilisten som redan var hetsig, inte skulle köra om just där då det inte finns utrymme för säker omkörning. Detta blir han bötfälld för.
Vi ska tydligen hålla snällt till höger s
Till saken hör att det var en refug på platsen, Andreas höll ut extra för att bilisten som redan var hetsig, inte skulle köra om just där då det inte finns utrymme för säker omkörning. Detta blir han bötfälld för.
Vi ska tydligen hålla snällt till höger s
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 09:25När vägen smalnar av brukar jag sakta in och släppa förbi bilister.
När vägen smalnar av brukar jag sakta in och släppa förbi bilister.