Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelManifestation mot domen mot Andre …
You need to log in to create posts and topics.

Om så är fallet skulle det också vara lagligt att köra på de bilister som "Betalt vägskatten ordentligt", dvs ligger med vänsterhjulen uppe i vägens mittlinje samtidigt som de håller lägre fart än trafikflödet.
Polisen har ibland lyft av bilister som ägna

Lingling, domen tyder på att det är ok.

"...Det kan ju vara så enkelt som att domen säger att begår man brottet att hindra trafiken så ökar risken att bli påkörd och ansvaret för detta vilar då på den som begår förseelsen. "

Ja, det låter ju vettigt, man kanske inte ska hetsa upp sig så mycket

Lingling,

"Om så är fallet skulle det också vara lagligt att köra på de bilister som "Betalt vägskatten ordentligt", dvs ligger med vänsterhjulen uppe i vägens mittlinje samtidigt som de håller lägre fart än trafikflödet."

Kanske, om omständigheterna va

Lek med tanken att bilisten och cyklisten krockade, helt utan att det var någons avsikt. Och man finner att orsaken enbart var för att cyklisten bröt mot lagen. Ska då bilisten straffas? Eller kan man som bilist faktiskt vara oskyldig till att en olycka s

Det som har skrämt mig kring detta har varit det faktumet att en cyklist blev påkörd av en bil, bilen smiter från platsen och cyklisten blir åtalad istället för bilisten. Oberoende av skuldfrågan är det otäcka signaler eftersom att jag vet att alla motion

Tyvärr så har Bruse rätt i sitt antagande. Jag har yrkeskoleger (OBS EJ Arbetskamrater) som klart o tydligt förklarat att dom ligger så nära som möjligt när dom kör om cyklister. Det spelar ingen roll om det är med personbil eller lastbil. Det är bara o i

Håller med Linus.

Utifrån den info vi fått verkar det heltokigt att inte bilisten ställs till svars för det brott han verkar begått, att dra från platsen. Det oavsett vems felet till olyckan var.

Jag hade heller inte varit ledsen om domen poängterat vik

Linus Helmestam skrev:
Det som har skrämt mig kring detta har varit det faktumet att en cyklist blev påkörd av en bil, bilen smiter från platsen och cyklisten blir åtalad istället för bilisten.
----

Nu åkte ju gubben direkt till farbror blå och förklara

Han hade nog åkt dit för smitning om olyckan hade varit mer allvarlig. I det här fallet verkar inte Andreas ha ådragit sig särskilt stora skador och var nog uppe på fötter innan bilisten hade kört utom synhåll.