Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Efter två täta graviditeter där jag var tvungen att ligga på sofflocket pga komplikationer har jag nu satt ett nytt mål. Jag ska springa mitt första marathon!
Är inte alls en van löpare, och träningen tog jag upp för ca 3 månader sedan.

Hur lång tid inna

Det är inte orimligt. En mara kan man träna upp sig till på 6 månader.
No problemo. Men det gäller ju att inte börja fuska med träningen. 🙂

Tack Karin, det inger hopp för mig!
Jag är ju på gång, och håller på att samla mera information, har två vana löpare jag kan ha som bollplank och en stöttande make. So far so good!

Förutom att inte fuska med träningen, finns det några bra tips på vägen?

Absolut att det finns hopp för dig! 🙂

Ta det lugnt och var lyhörd för kroppens signaler. Konditionen kommer att förbättras snabbare än senor och ligament hinner bli tuffare, så tjuva inte med att öka både distans och tempo samtidigt. Det kan leda till

Det finns säkert massor av tips här. Jag skulle rekommendera att delta i något millopp och någon halvmara på vägen. Kör långpass 1 gång/vecka om det är möjligt. Med ett långpass menas att vara ute i över en timme. Plussa på 1-2km i veckan på långpasset.
H

En intressant fråga i samband med detta:

Hur långt bör man försöka springa inför maran i ett pass? 25km? 30km? Mer?

Jag har "småcoachat" några kompisar som debuterat på marathon. Jag rekommenderade dem att springa minst ett pass om 32 km för att känna hur det känns när man går över 3 timmar. Det blir ofta en brytpunkt runt 3 timmar och det är nyttigt att "varit där" in

I min träning med Team Stockholm Marathon har det längsta passet legat runt 28-30km.

Själv har jag bara sprungit en mara och var stark runt 30km. Vid 35 var det ganska tufft.

Har du tid och möjlighet skulle jag försöka ta mig upp över 30-strecket som sagt. Det ligger en hel del i pratet om att det sista milen det hela börjar, ju mer du t

När det gäller långpassen är sträckan inte i fokus utan tiden. Du skall ha några pass på över 3 h, sträckan du hinner är underordnad.