Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Karl, det kan stämma för många av långpassen men maran är trots allt 42 km så det är bra att någon gång sprungit lite över 3mil så man vet hur det känns! (För en del tar det 2 timmar, för andra tar det 4 timmar!)

Kombinationen sträcka och tid är grejen och det handlar helt om vilka ambitioner man har. Jag har kompisar som tagit sig genom maratonlopp med 15-17 km som längsta pass. Men då handlar det om att just bara ta sig igenom.

Att säga att man måste upp över t

Du kör 38 km under 3 timmar på träning? Huvva...

Madde min vän! Det är fantastiskt kul att se att du och Anders är på gång.

Som flera säger här, du skulle säkert kunna springa maran 2012 om du vill men varför skynda? Det finns så många delmål att njuta av istället under 2012. Tjurruset, Midnattsloppet,

Mitt tuffaste pass förrförra hösten var 39 km på 2.45 på träning men då hade jag 45 minuter marafart inlagt under passet. Vilket med den form jag hade då var ca 3.40/km. Då rullar kilometrarna in snabbt.

Såg att jag var rehält OT. Som svar på TS fråga så tycker jag att man inte ska stressa med att gå upp på maratondistansen utan se till att man är genomtränad för det så att det går att genomföra på ett bra sätt.

Håller helt med Peter Nilsson ovan. Varför stressa?

@Madeleine:

"Hur lång tid innan bör jag satsa för att ta mig igenom ett marathon. Om jag börjar satsa nu, är det rimligt att kunna genomföra det 2012, eller ska jag satsa på 2013?"

Detta är mina (ytterst lekmannamässiga) funderingar kring detta:
Jag sku

@Olof:

"Hur långt bör man försöka springa inför maran i ett pass? 25km? 30km? Mer?"

Jag tränar just nu inför min första mara, Stockholm. Tidigare har jag som mest sprungit ca 25 km, samt ett Lidingölopp. Nu har jag gjort några 30-km-pass, och kan instäm

Tusen tack för många bra inlägg!
Frågan var ju om ett maraton var orimligt 2012, och det verkar det ju inte vara, men min tanke från början var nog att inte försöka nästa år- även om det nu kanske skulle gå. Då hade målet vara att ta sig runt, men helst v