Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Good athlete är jag säker på att jag klarar men det vore kul att testa om man kan pressa sig till excellent!

Hej Pontus.

"P. E, det var hårt att man måste klara 3 km på 12 minuter för att räknas som "hyfsad". Jag skulle säga att man har riktigt bra kondition om man klarar det, lätt bättre än 95% av befolkningen."

Eftersom jag inte har varit bättre än hyfsad sj

Hej Pär.

"Dessutom kan ju maxpulsen vara grenspecifik... eller har jag fel?"

Därom tvistar de lärda. Men jag hävdar bestämt att den inte är grenspecifik. Utan det är ett absolut mått på hjärtats förmåga och inget annat. Sen att du kan nå en högre puls i

P. E,
Det du skriver verkar inte stämma något vidare med den länk du anger. Det du kallar "kasst" är "bra" enligt den räknesnurran.

I t.ex. skidåkning kan man ofta få upp pulsen högre än i löpning eller cykel, eftersom man arbetar med en större del av kr

Hej Pontus.

Ja, att säga att det var "bra", är för mig som att säga "det var hyfsat", inte mer;)
Och för att bli godkänd ska man ha 52 och då är man bara godkänd, inte mer. Och godkänd är det absoluta minimikravet och kan väl ändå inte vara bra, eller? M

Vaddå "godkänd"? Det finns ingen allmänt accepterad godkänt-nivå för syreupptagningsförmåga på 52 ml/(kg*min). Kalkylatorn som du länkar till säger t.ex. inte ett ord om det, utan 52 räknas som "mycket bra".

I det militära.

"När man löptränar vill man ha koll på hur intensivt ett pass är. Om man t.ex. vill träna på 80% intensitet och vet att man har en maxpuls på 190 så ska man sikta på att hålla en puls på 0,8 * 190 = 152. Med hjälp av en pulsklocka kan man hålla koll på pu

Det är den så kallade "Karvonens formel", och det råder lite delade meningar om man ska använda den eller % av maxpuls rakt av. Jag brukar egentligen också använda Karvonen, jag valde bara att räkna med den andra metoden i exemplet för att inte krångla ti

Hej Pontus.

David har redan svarat. Och nej visst är det så att länken inte gör denna skattning. Den är bara ett redskap för att räkna ut ett värde. Och gränsen 52 är vad en skyttesoldat bör uppbära om han/hon ska ha en rimlig chans att lösa förelagda up