Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jätteroligt David. Jag skrev tydligt att det jag läst stod i Wikipedia för att jag VEEET vad Wiki är för något. NE hade inga uppgifter om Cooper. Jag är vuxen och kan va källkritisk helt själv.

Källkritisk är något de flesta inte vet att det finns ett ord som heter så jag blir lite imponerad av dig! 😉

Jag läste en artikel där de tydligen iaf hittat ett par sedlar som han spridit runt sig. Borde tyda på att den rackarn inte blev bara en blöt fl

Jag gillar den där där tabelllbeskrivningen:
För "(20–50+ år)"
borde alltså betyda tjugo år och uppåt, eller 20+
?

20 - 50 = -30

-30 + år = ? (#)

Apropå Maxpuls,

hur tar man lämpligen reda på sin maxpuls?

Jag använder den teoretiska maxpuls-uppskattningen (220-ålder) men den ger ju bara en uppskattning. Hur gör ni andra? Jag ser ju att många refererar till % av sin maxpuls under träning o.s.v. o

> Jag använder den teoretiska maxpuls-uppskattningen (220-ålder) men den ger ju bara en uppskattning.

Den ger inte ens en uppskattning. Den ger bara en uppfattning om ungefär var genomsnittet ligger bland dig och dina jämnåriga...

Pär

Det finns andra trådar som diskuterar maxpuls och beskriver hur Du testar Din egen maxpuls. De går i princip ut på uppvärmning och sedan spring maxi i 10-15 minuter och avsluta med en rejäl spurt i uppförsbacke. Då bör Du vara nära Din maxpuls - för

Det stämmer att maxpulsen är grenspecifik, men det varierar inte jättemycket.

220-ålder är en enkel formel som tyvärr ofta är väldigt fel. Det finns andra försök att konstruera formler, se wikipedia om "heart rate", men de är inte heller särskilt pålitli

Samtidigt som du spyr tittar du på pulsklockan!

Pulsklockan lagrar ju vad man kommit upp i för maxpuls så man kan spy färdigt först...