Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningmest antal m/månad
You need to log in to create posts and topics.

Håller med Torbjörn. Det är väldigt svårt att få tillräckligt med fart på ett kort pass så att det kan kompensera brist på den simistyrka man får under de längre passen. Speciellt om man kör utan en engagerad tränare på kanten som klockar såsom de flesta

och för oss lite äldre som satsa på 2-3 tävling om året är det jätte bra att lägg tid på att simma mycket när man kan.

jag kommer tex att minska min träning rejält över de kommande 5 veckor. sedan upp igen under april-maj och sedan bero på om jag satsa p

Dom simmare jag mött verkar också väldigt besatta av hur många meter dom simmat. Man ser ofta motionssimmare som nöter på längd efter längd bröstsim i ett monotont tempo. Motion ger det väl men inte verkar dom få bättre teknik av det. Jag tror att när man

Jag håller med Ice Man.

För mig är kvalitet A och O i alla träning. Antingen så är det farten som du är ute efter eller kvalitet i teknik.

Kvalitet i teknik
Kvalitet i teknik är att vara helt fokuserad på att förbättra de delar som man vill bli bättre

Coolt att köra 200 st 2.25 Dina simmare är ganska bra va?
Håller helt med dig angående kvalitet!

Jo de tillhör de bästa i Sverige för sin ålder (15-16 år). Som med alla serier är det bara att ändra i den som man vill...

@ Nils
De kör inte så varje dag eller? ni måste har något period när ni träna för att få grund kondition för att har ett chans att kunde simma sådan series. de har säkert 5-8 träningspass i veckan

På 90 minuter brukar min masters simmare klara 3500-400

Ett standardpass för motionslöpare som siktar på lopp från 5 km till marathon brukar se ut ungefär så här, per vecka:
Ett långpass (viktigt!)
Ett intervallpass (el motsv, t.ex. backe, fartlek...)
Två lättare distanspass.

Finns något motsvarande i simning

Ja, det var väl en för svår fråga ...

Jag skulle säga att man ska trycka mer på intervallpass. Man kan få uthållighet genom att köra kortare vila och längre pass. Sen ska man givetvis köra lite distanspass då och då men inte alls lika frekvent som i löpning.