Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 14:29"Finns något motsvarande i simning eller är det bara korta intervaller som gäller, även om man siktar på triathlon eller open waterdistanser (750 - 3000 m)?"
om du simmade mig mig och så att du ska simma 600-800 skulle du simma series som ser ut så här s
"Finns något motsvarande i simning eller är det bara korta intervaller som gäller, även om man siktar på triathlon eller open waterdistanser (750 - 3000 m)?"
om du simmade mig mig och så att du ska simma 600-800 skulle du simma series som ser ut så här s
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 16:53"om du har ett mål att kunde simma 1500 under 20:00 du måste i första hand kunna simma en 800 under 10:40 och en 200 under 2:40 och en 100 under 1:20"
Väl talat 🙂
"om du har ett mål att kunde simma 1500 under 20:00 du måste i första hand kunna simma en 800 under 10:40 och en 200 under 2:40 och en 100 under 1:20"
Väl talat 🙂
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 10:37Tack för bra och utförliga tips.
”du kan inte simma en 1500 snabbare än du skulle kunna simma 30x50” – like!
”…du måste i första hand kunna simma en 800 under 10:40 och en 200 under 2:40 och en 100 under 1:20” – like!
Det låter mycket logiskt. Gillar i
Tack för bra och utförliga tips.
”du kan inte simma en 1500 snabbare än du skulle kunna simma 30x50” – like!
”…du måste i första hand kunna simma en 800 under 10:40 och en 200 under 2:40 och en 100 under 1:20” – like!
Det låter mycket logiskt. Gillar i
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 11:58Tycker detta låter som nonsens. Långdistans handlar i första hand om uthållighet där långsamma muskelfibrer aktiveras och sprintdistans i första hand om styrka och aktivering av snabba muskelfibrer. Den enda logiska slutsatsen borde bara att vill man bli
Tycker detta låter som nonsens. Långdistans handlar i första hand om uthållighet där långsamma muskelfibrer aktiveras och sprintdistans i första hand om styrka och aktivering av snabba muskelfibrer. Den enda logiska slutsatsen borde bara att vill man bli
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 13:08men bara för att man bli mer uthållig betyder inte att man bli snabbare bara att du okar simma längre och längre
och jag säg inte att man ska behöver var sprintare bara för att jag säg man måste kunde simma en 50, 100 eller 200 snabb. man kan träna grun
men bara för att man bli mer uthållig betyder inte att man bli snabbare bara att du okar simma längre och längre
och jag säg inte att man ska behöver var sprintare bara för att jag säg man måste kunde simma en 50, 100 eller 200 snabb. man kan träna grun
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 13:26Ice man, tränar man som du tycker så blir så kan hyffsad på att simma långt. Tränar man enligt min och Ryans filosofi så blir man SNABB på långa sträckor.
Ice man, tränar man som du tycker så blir så kan hyffsad på att simma långt. Tränar man enligt min och Ryans filosofi så blir man SNABB på långa sträckor.
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 13:03Orkar ändå bara 50m i taget så min möjlighet att variera träningen är något begränsad. 😉
Orkar ändå bara 50m i taget så min möjlighet att variera träningen är något begränsad. 😉
Quote from Håkan Öhling on 2 April 2011, 13:50Jonas, jag har också funderat mycket på skillnaderna mellan löpträning och simträning. Som du säger så kör alla löpträning med intervall/snabbdistans/LSD med bra resultat. Men ingen seriös simmare kör så! Simmare kör otroligt många fler intervaller med vä
Jonas, jag har också funderat mycket på skillnaderna mellan löpträning och simträning. Som du säger så kör alla löpträning med intervall/snabbdistans/LSD med bra resultat. Men ingen seriös simmare kör så! Simmare kör otroligt många fler intervaller med vä
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 06:17Torbjörn, det var kloka ord. Jag har mitt förflutna inom löpning och började simma sent i livet när skador satte stopp för fortsatt löpning. Efter ca 13000 mil hade kroppen fått nog. Simträning är ganska annorlunda än löpning, det har jag insett, efter at
Torbjörn, det var kloka ord. Jag har mitt förflutna inom löpning och började simma sent i livet när skador satte stopp för fortsatt löpning. Efter ca 13000 mil hade kroppen fått nog. Simträning är ganska annorlunda än löpning, det har jag insett, efter at
Quote from Funbeat user on 5 April 2011, 22:03Intressant teori. Om man lite förenklat kallar träningsfilosofierna ”först snabbt sen långt” (simning) och ”först långt sen snabbt” (löpning), skulle det kunna vara så att ”först snabbt sen långt” egentligen skulle kunnat fungera även för löpning om det i
Intressant teori. Om man lite förenklat kallar träningsfilosofierna ”först snabbt sen långt” (simning) och ”först långt sen snabbt” (löpning), skulle det kunna vara så att ”först snabbt sen långt” egentligen skulle kunnat fungera även för löpning om det i