Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMilen under 45 min
You need to log in to create posts and topics.

Har fått tipset att lägga in 1-3 km fartökningar i tävlingsfart mot slutet av t.ex. långpass. Man kan gärna korta av långpasset lite.

Har inte hunnit utvärdera detta från någon form av tävlingsresultat ännu men känner ändå så här långt att både pannbenet

Ja, halvmara på sub2 har jag faktiskt (nästan) gjort på träning redan, så nu tänker jag mig neråt 1.50. Gillar ju eg att springa lite längre så halvmara passar nog mig ganska bra även om jag sällan springer riktigt så långt. Blir otroligt inspirerad att f

Anders, jag har utvärderat dessa fartökningar. Mina två senaste maror har jag persat med 20min och sedan med ytterligare 9min. Fartökningarna har varit lite drygt 3km och en ökning till ett mellanting mellan halvmara- och marafart. Ganska rejäla ökningar

Jag gillar också fartökningar, men har haft dem mer i intervallform. Senast 4x3km i tävlingsfart inför en halvmara. Loppet gick över förväntan.

Lars, för en halvmara tror jag också på långa intervaller. Men när vi pratar om marathon så kommer så många nya faktorer in. För min del var det väsentligt att lära mig att kunna köra på i bra fart när jag redan fått 12-15km i benen. Men, *host*, nu är ja

Hej igen! Sedan jag startade den här tråden för ca fem veckor sedan har jag fått till två backintervallpass och två intervallpass 4x4 min (4:10-4:25-tempo). Dessutom ett par-tre långpass varav ett på 21,5 km under 2 timmar. Knappt 4 mil i veckan har det b

En sak som jag undrar över. Om man tränar för att klara milen på en viss tid - varför är det så många som tränar betydligt längre distanspass? De flesta som tränar inför marathon har långpass som är aningens kortare än själva loppet (kan ju iofs bero på a

Att man tränar längre pass är för att bygga aerob kapacitet och det görs mest effektivt om passen är lite längre. Dessutom ökar kapillärtätheten i de arbetande musklerna som en effekt av de längre passen och det ger bättre syresättning av musklerna, även

Edit: Olle hann före 😉

Någonstans kring 30+ km anses långpass allmänt bli alltför slitsamma/nedbrytande för kroppen och därmed kontraproduktivt.

En & annan ultralöpare kan säkert tycka annorlunda 😉 men detta är nog den vanligaste uppfattningen.

OK, tack för de förklarande svaren.