Quote from Catharina Brattlin on 22 October 2008, 21:07Oj, Börje! Det innebär att min maxpuls skulle ligga på 150? 😉
Madde, kolla här, ang vid vilken puls Du ska träna:
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=828&a=1403
Enkelt förklarat handlar det om i vilken pulszon man ska träna för att förbättra kondition
Oj, Börje! Det innebär att min maxpuls skulle ligga på 150? 😉
Madde, kolla här, ang vid vilken puls Du ska träna:
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=828&a=1403
Enkelt förklarat handlar det om i vilken pulszon man ska träna för att förbättra kondition
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 21:25Vad gäller maxpuls så tvivlar jag starkt på att åldersformeln är särskillt korrekt. Jag tror att det är betydligt mer individuellt.Jag är 44 år gammal och jag noterade en maxpuls på 211 på Hässelbyloppet, Detta enligt min polar rs 200, Enligt åldersfor
Vad gäller maxpuls så tvivlar jag starkt på att åldersformeln är särskillt korrekt. Jag tror att det är betydligt mer individuellt.Jag är 44 år gammal och jag noterade en maxpuls på 211 på Hässelbyloppet, Detta enligt min polar rs 200, Enligt åldersfor
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 21:53..väldigt individuellt.. Kommer upp i 215 bara av lite intensivt hopprepande. (vackert ord) Skulle inte förvåna mig om min maxpuls landar på över 225.
..väldigt individuellt.. Kommer upp i 215 bara av lite intensivt hopprepande. (vackert ord) Skulle inte förvåna mig om min maxpuls landar på över 225.
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 22:59För mig är det 15 cm plus längden 😀
För mig är det 15 cm plus längden 😀
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 23:01Jag tror man kan få fram maxpulsen genom ålder + skostorlek. Låter lika troligt som någon annan ekvation.
Jag tror man kan få fram maxpulsen genom ålder + skostorlek. Låter lika troligt som någon annan ekvation.
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 23:02Lady
Tror du att man då måste beakta pronation?
Lady
Tror du att man då måste beakta pronation?
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 23:05Ja, frågan är hur man får fram hur mycket man pronerar... Men vore det mätbart, och det kanske det är, så skulle den exakta procenten supination/pronation läggas till repsektive dras av från summan av åldet + skostorlek för att få ett ännu exaktare värde.
Ja, frågan är hur man får fram hur mycket man pronerar... Men vore det mätbart, och det kanske det är, så skulle den exakta procenten supination/pronation läggas till repsektive dras av från summan av åldet + skostorlek för att få ett ännu exaktare värde.
Quote from Funbeat user on 22 October 2008, 23:25Formeln är kanske inte värdelös, utan snarare felanvänd. Det man kan säga ganska säkert är att den är centrum för pulsspannet som gäller för varje åldersgrupp. För 40-åringar (t ex) ger den att:
68,2% (1 STDDEV) ligger på 180 +/- 10 BPM (170-190),
95,4
Formeln är kanske inte värdelös, utan snarare felanvänd. Det man kan säga ganska säkert är att den är centrum för pulsspannet som gäller för varje åldersgrupp. För 40-åringar (t ex) ger den att:
68,2% (1 STDDEV) ligger på 180 +/- 10 BPM (170-190),
95,4
Quote from Funbeat user on 23 October 2008, 00:27För det första: Vet du verkligen att de siffrorna stämmer, alltså att maxpulsen är normalfördelad kring 220 - ålder med en standardavvikelse på 10 slag? Se t.ex. Wikipedia om "heart rate" för alternativa formler. Olika studier har kommit fram till olika c
För det första: Vet du verkligen att de siffrorna stämmer, alltså att maxpulsen är normalfördelad kring 220 - ålder med en standardavvikelse på 10 slag? Se t.ex. Wikipedia om "heart rate" för alternativa formler. Olika studier har kommit fram till olika c
Quote from Funbeat user on 23 October 2008, 07:311. http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm
2. Textbook of Work Physiology, Åstrand et al, sidan 167:
"the standard deviation for maximal heartrate during exercise is +/- 10 beats * min-1."Det skiljer så otroligt lite mellan de olika formlerna att det inte
1. http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm
2. Textbook of Work Physiology, Åstrand et al, sidan 167:
"the standard deviation for maximal heartrate during exercise is +/- 10 beats * min-1."
Det skiljer så otroligt lite mellan de olika formlerna att det inte