Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMin maxpuls?
You need to log in to create posts and topics.

Du har en poäng där. Det spelar inte någon större roll vilken formel man använder, eftersom spridningen är så stor att 5 slag hit eller dit på medelvärdet inte gör någon egentlig skillnad.

Då är vi överens om det viktiga, att en standardavvikelse på 10 s

En formel för maxpuls känns fel när det är så mycket som kan spela roll.
Fick reda på att maxpulsen sjunker med ca 5 slag per 1000 höjdmeter.
Det i kombination med högre vilopuls gör att skillnaden mellan vilopuls och maxpuls blir rätt liten när du klättr

om man ha för lågt blodtryck kan de påverka så man få hjärtklappningar och göra att man få högre puls?

Formeln stämmer men det är den mentala åldern man ska utgå ifrån, inte den fysiska.

Jag läste nautilus kursbok och man ska räkna 220 - åldern jag som är 28 ska ha 192 i maxpuls,sen när man åldras så ska man ha några slag mindre

Maxpuls är inget man SKA ha en visst värde på baserat på en formel. Det är något som om man är intresserad kan testas/mätas fram. Jag skulle tro att en sökning på hur man gör detta renderar i "Resultat 1 - 10 av ungefär 1 910 vid sökning efter maxpulstes

Få se nu - antingen var det syftningsfel och då har du inte särskilt hög IQ eller också var det IQ = 220-ålder du menade - då är du rätt intelligent! (Eller jävligt gammal!) 🙂

En hög IQ brukar ofta sammanfalla med en lite speciell sorts underfundig humor som inte alltid är helt uppenbar 😉 (och det är graden av EQ som styr om det blir en smiley eller inte)

LSD-gubbar är så fel. Det ligger i betraktarens ögon och hur betraktaren uppfattar sin omgivning.

Ja, mitt inlägg var faktiskt menat som ironi.

Om man för tabell över sin maxpulsutveckling över lägre tid kommer man med stor sannolik se att den minskar i ganska oregelbundna trappsteg. Om man jämför sin kurva med någon jämnårig persons så är chansen s