Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMin maxpuls?
You need to log in to create posts and topics.

i boken jag har ska man ta 220 - åldern alltså jag är 28 så då räknar man ut 220 -28 då ska jag ha maxpuls 192

Glöm boken och läs vad folk skriver istället.

Ja Madelene, det stämmer ytterst sällan. För mej till exempel skiljer 15 slag mellan faktisk och beräknad maxpuls.

Anders jo men för att jag ska klara kursen på nautilus måste jag gå efter den kursboken annars kan jag få ig ??? Det vill jag ju inte ha

Fia lotta för mig stämmer de ganska bra för min maxpuls bruka vara så hög

Madelene: 220-ålder gäller för män 226-ålder ska det vara för kvinnor.

F.ö. gäller dom inte alls för enskilda individer utan bara som ett genomsnitt för stora populationer.

Christer varför har böcker fel då ? För ska man träna på de så ska man skriva rätt sen på proven ,men nu blir jag bara förvirrad mer än vanligt

Madelene - börja med att läs om där det står om den där formeln. Det kanske inte står att det gäller varje person utan att det gäller i genomsnitt!
Det kanske inte står fel det kanske bara saknas en förklaring vad formeln kan användas till. Du kan ju lä

Teori och praktik skiljer sig väldigt ofta...särskilt när det kommer till träning. Det som stämmer för en person stämmer sällan för en annan.

Och genomsnitt stämmer ofta inte på nån!

I genomsnitt kanske 220-åldern stämmer (eller 226-åldern för tjejer), men för att veta ens egen maxpuls så måste man mäta upp den.

Det kan liknas vid att medellängden för en svensk tjej är 168 cm, men för att veta hur lång just DU är så måste du mäta dig