Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag sprang igår när det var minus 19. Frös första kilometern men sen var det bara lite kallt om kinderna. Det var faktiskt riktigt skönt att springa. Luften kändes renare på nåt sätt.

Har sprungit några pass senaste veckorna i minus 25 grader. Det är inte några problem om man bara tar det lite lugnare. Man ska inte springa så hårt att man blir andfådd, då kan luftvägarna plågas. Man måste också, såklart, klä sig lite bättre.

Glömde säga att nu på mornen har vi minus 32. Jag ställer nog in dagens pass om det inte blir mildare senare idag.

Rörande luftvägarna så gäller det väl att vara lyhörd för kroppen?

Förr i tiden slemmade luftrören ihop när det var nån enstaka minusgrad, nu när jag fått bättre allmänkondis (och antagligen tar det lite lugnare 😉 ) fungerar -20 utan problem. Sedan är

BILD:http://www.magazindunord.com/verkkokauppa/koripix/1040.jpg
Ta en lam rask promenad för att få ljus och luft. Testa att springa bara för att veta hur det känns? Se till att kunna ta av extrakläder allteftersom du blir varm.

Det är väl klart att det går. Men. Det är individuellt hur man trivs i kyla, själv drar jag definitivt gränsen vid -20 numera och är det kallare än -15 är det endast lätt jogg som gäller. Helst av allt kör jag inne då. Tidigare var det -25, när jag var me

Ingmari: Tillslut blir man ju tvungen att sticka ut ändå, och vi har ju haft -20 här ett par dagar, nu -23. Igår joggade jag lugnt en sväng bortåt I20, där det tyvärr nu är skidspår som man inte vill springa i. Jag hade Lungplus och täckbyxor, och det gic

Känner att det ofta är svårt att tvinga sig själv att stanna upp för att dricka, så man är sämre på att fylla på. Det är definitivt _kallt_ att stå still när man är klädd för att springa eller åka skidor.

Luften är torrare när det är kallt så mycket vätska försvinner genom utandningsluften. Man får dricka lite extra så går det bra.

-17 tror jag är det kallaste som varit här nere på Öland denna vinter. Men rent allmänt så är luftfuktigheten högre här så kylan "kryper in" mer istället. Trodde annars att ni Norrlänningar blev härdade av kylan där uppe:-) Välkomna att flytta hit till vä