Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMjölksyra o lite annat
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan

En fråga ja har börjat cykla igen efter typ 10-12 års uppehåll från allt med cykel o göra... men ja får "mjölksyra" så fort ja börjar träna men sen försvinner det men kommer i backar direkt...

O sen undrar ja hur många mil får man räkna med innan

Mjölksyra får du när du din puls överskrider din mjölksyretröskel.

Tröskelvärdet är beroende av din kondition och kanske ligger på 70 % av din maxpuls om du är otränad. Tröskelvärdet ökar med konditionen och en bra tränad person kanske har ett tröskelvä

För min del så har jag en magisk gräns varje år vid ungefär 100 mil. Då jag känner att det lossnar.

Har man hållit uppe i 10-12 år kanske man inte skall räkna med att första året skall vara som innan uppehållet.

Jag har trampat över 600 mil i år och får fortfarande mjölksyra titt som tätt. Det är väl en del av charmen med träning överhuvudtaget.

Tror även att killarna i TdF drog på sig en hel del mjölksyra till och från i backarna idag 🙂

Man får mjölksyra så fort man tränar.

Man brukar ju säga att "man får mjölksyra", men det är mycket riktigt så att det produceras mjölksyra hela tiden, men att den också förbrukas hela tiden.

Först när produktionen av mjölksyran överstiger förbrukningen får man "mjölksyra i musklerna". Vilke

tack för svaren som sagt man är ju inte så tränad som var för 10-12 års när man håll igång

Hur mycke tyngre det är att cykla i motvind är en ganska ospecifik fråga där svaret beror på vilket luftmotstånd din cykel har.
Racer är lättare än vanlig, tempocykel är ännu lättare och allra lättast är liggcyklar (som också skiljer sig åt beroende på mo

Hur mycket motvinden bromsar beror mest på sittställningen. Skillnader i utrustning påverkar en del, men ganska lite.

Om man är intresserad av att göra uträkningar och analyser av detta se: http://www.analyticcycling.com/DiffEqWindCourse_Page.html

Å andra sidan kan utrustningen påverka sittställningen väldigt mycket.