Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 14:16Å tredje sidan är det ingen nackdel med medvind.
Å tredje sidan är det ingen nackdel med medvind.
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 15:54Lägg krutet på att träna istället för att sitta och räkna.
Lägg krutet på att träna istället för att sitta och räkna.
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 15:58Sitta och räkna är väl halva nöjet med att cykla?
Sitta och räkna är väl halva nöjet med att cykla?
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 15:59Är det därför som du inte orkar träna mer än 3-4 ggr/vecka?
Är det därför som du inte orkar träna mer än 3-4 ggr/vecka?
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 16:00Du läser mig som en öppen bok David 😉
Du läser mig som en öppen bok David 😉
Quote from Mattias Johansson on 18 July 2011, 21:16läste någonstans att på plattan vid 30 km/h så åtgår ca 70 % av pedalkraften att pressa undan vind. Vid 40 km/h så är det 90 %
30 km/h motsvarar 8,3 m/sek
40 km/h motsvarar 11,1 m/sekIngen exakt vetenskap men kanske en fingervisning.
läste någonstans att på plattan vid 30 km/h så åtgår ca 70 % av pedalkraften att pressa undan vind. Vid 40 km/h så är det 90 %
30 km/h motsvarar 8,3 m/sek
40 km/h motsvarar 11,1 m/sek
Ingen exakt vetenskap men kanske en fingervisning.
Quote from Funbeat user on 18 July 2011, 21:26fingervisning har väl med biltrafikanter att göra?
fingervisning har väl med biltrafikanter att göra?
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 10:01Jag har också sett liknande siffror någonstans Linnex.
m5 har gjort lite beräkningar på hur snabbt det går med olika typer cyklar vid 250w effekt, om beräkningarna stämmer vet jag inte, de finns längst ner på den här sidan:http://www.m5ligfietsen.nl/si
Jag har också sett liknande siffror någonstans Linnex.
m5 har gjort lite beräkningar på hur snabbt det går med olika typer cyklar vid 250w effekt, om beräkningarna stämmer vet jag inte, de finns längst ner på den här sidan:
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 11:55Den matematiskt lagda kanske kan räkna på det. En förenklad modell:
Kurvan för rullmotståndseffekten är y=k*x och kurvan för luftmotståndseffekten är y=k*x^3, båda med y=0 för x=0 och båda har samma y-värde vid 3.5 m/s. x=hastigheten i m/s.
Den matematiskt lagda kanske kan räkna på det. En förenklad modell:
Kurvan för rullmotståndseffekten är y=k*x och kurvan för luftmotståndseffekten är y=k*x^3, båda med y=0 för x=0 och båda har samma y-värde vid 3.5 m/s. x=hastigheten i m/s.
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 12:31Verkar vara nåt fel i den där formeln, eller så har jag gjort nån rejäl tabbe nedan..
x=3.5 ger:
y=3.5k
y=3.5^3xk3.5k=3.5^3*k
1=3.5^2Något är definitivt fel här.
Verkar vara nåt fel i den där formeln, eller så har jag gjort nån rejäl tabbe nedan..
x=3.5 ger:
y=3.5k
y=3.5^3xk
3.5k=3.5^3*k
1=3.5^2
Något är definitivt fel här.

