Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 23:03Engelskan använder ledigt "power" (dvs effekt) både för effektbehov och för faktisk effekt. I svenskan är det inte lika enkelt. Men generellt bör man utgå från att det är luftmotståndseffektbehovet och rullmotståndseffektbehovet som avses i såna här disku
Engelskan använder ledigt "power" (dvs effekt) både för effektbehov och för faktisk effekt. I svenskan är det inte lika enkelt. Men generellt bör man utgå från att det är luftmotståndseffektbehovet och rullmotståndseffektbehovet som avses i såna här disku
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 23:25Hoppsan, jag läste visst lite slarvigt.
Hoppsan, jag läste visst lite slarvigt.
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 08:19Förståeligt, det är _sällan_ jag sett luftmotstånd uttryckt som effekt istf en kraft. Möjligen när det handlade om motorer ...
Förståeligt, det är _sällan_ jag sett luftmotstånd uttryckt som effekt istf en kraft. Möjligen när det handlade om motorer ...
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 09:06I cykelsammanhang är det nästan uteslutande effekten som avses. Enbart skitnödiga ingenjörer brukar vara onödigt övertydliga.
I cykelsammanhang är det nästan uteslutande effekten som avses. Enbart skitnödiga ingenjörer brukar vara onödigt övertydliga.
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 10:55Tydlighet är bra för att undvika missförstånd mellan olika fackområden. Det gör det lättare att utnyttja varandras kunskaper.
Tydlighet är bra för att undvika missförstånd mellan olika fackområden. Det gör det lättare att utnyttja varandras kunskaper.
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 11:39Ja, men eftersom smidiga begrepp saknas på svenska undviker man det gärna. De flesta som är "i svängen" vet vad som avses.
Ja, men eftersom smidiga begrepp saknas på svenska undviker man det gärna. De flesta som är "i svängen" vet vad som avses.
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 14:53Man bör ju i vilket fall som helst prata om samma "sak" i både "rullmotstånd" och "luftmotstånd" och då blir det ju ganska uppenbart vad man menar. Det är ju inte direkt rocket sience saker vi pratar om utan högstadiefysik.
Man bör ju i vilket fall som helst prata om samma "sak" i både "rullmotstånd" och "luftmotstånd" och då blir det ju ganska uppenbart vad man menar. Det är ju inte direkt rocket sience saker vi pratar om utan högstadiefysik.
Quote from Funbeat user on 28 July 2011, 09:51@Johan..trådskaparen.
Räkna tid istället för mil när du är ute och hojjar.
Du kommer bli starkare, men detta år är nog bara inkörning.
ja det är jobbigare i motvind, hur mkt beror på hur stark vinden är och det kommer även där bli lättare med tiden. 😀
@Johan..trådskaparen.
Räkna tid istället för mil när du är ute och hojjar.
Du kommer bli starkare, men detta år är nog bara inkörning.
ja det är jobbigare i motvind, hur mkt beror på hur stark vinden är och det kommer även där bli lättare med tiden. 😀
Quote from Funbeat user on 28 July 2011, 20:30jo försöker hålla igång 2h minst iallafall men känner efter det är ju lite seg men orkar cykla men inte i nåt vidare tempo....
jo försöker hålla igång 2h minst iallafall men känner efter det är ju lite seg men orkar cykla men inte i nåt vidare tempo....
Quote from Funbeat user on 28 July 2011, 22:47Varva passen lite så du kör 2tim+ med skonsam kadens 75+, sen kanske 1tim men med lite högre växel (k 75+) ev lägg in lite sprint ( max tryck ) i typ 10-20 sek.
Prova dej fram lite vad som funkar för dej.
Well... visst är det "trögt" ja vet men att typ k
Varva passen lite så du kör 2tim+ med skonsam kadens 75+, sen kanske 1tim men med lite högre växel (k 75+) ev lägg in lite sprint ( max tryck ) i typ 10-20 sek.
Prova dej fram lite vad som funkar för dej.
Well... visst är det "trögt" ja vet men att typ k