Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMjölksyra o lite annat
You need to log in to create posts and topics.

Engelskan använder ledigt "power" (dvs effekt) både för effektbehov och för faktisk effekt. I svenskan är det inte lika enkelt. Men generellt bör man utgå från att det är luftmotståndseffektbehovet och rullmotståndseffektbehovet som avses i såna här disku

Hoppsan, jag läste visst lite slarvigt.

Förståeligt, det är _sällan_ jag sett luftmotstånd uttryckt som effekt istf en kraft. Möjligen när det handlade om motorer ...

I cykelsammanhang är det nästan uteslutande effekten som avses. Enbart skitnödiga ingenjörer brukar vara onödigt övertydliga.

Tydlighet är bra för att undvika missförstånd mellan olika fackområden. Det gör det lättare att utnyttja varandras kunskaper.

Ja, men eftersom smidiga begrepp saknas på svenska undviker man det gärna. De flesta som är "i svängen" vet vad som avses.

Man bör ju i vilket fall som helst prata om samma "sak" i både "rullmotstånd" och "luftmotstånd" och då blir det ju ganska uppenbart vad man menar. Det är ju inte direkt rocket sience saker vi pratar om utan högstadiefysik.

@Johan..trådskaparen.

Räkna tid istället för mil när du är ute och hojjar.

Du kommer bli starkare, men detta år är nog bara inkörning.

ja det är jobbigare i motvind, hur mkt beror på hur stark vinden är och det kommer även där bli lättare med tiden. 😀

jo försöker hålla igång 2h minst iallafall men känner efter det är ju lite seg men orkar cykla men inte i nåt vidare tempo....

Varva passen lite så du kör 2tim+ med skonsam kadens 75+, sen kanske 1tim men med lite högre växel (k 75+) ev lägg in lite sprint ( max tryck ) i typ 10-20 sek.
Prova dej fram lite vad som funkar för dej.
Well... visst är det "trögt" ja vet men att typ k