Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 12:34Haha, ja, det var jag som glömde skriva ut k-värden...
Äh, vi struntar i det där...
Haha, ja, det var jag som glömde skriva ut k-värden...
Äh, vi struntar i det där...
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 13:51Petter WR:
Det är förståss olika konstanter i ekvationerna så man kan bara få ut relationen, ej faktiska värdet.
En mer normalt sätt att skriva dessa (om man nu skall använda x och y istället för P och v):
Kurvan för rullmotståndseffekten är y=k1*x
kurva
Petter WR:
Det är förståss olika konstanter i ekvationerna så man kan bara få ut relationen, ej faktiska värdet.
En mer normalt sätt att skriva dessa (om man nu skall använda x och y istället för P och v):
Kurvan för rullmotståndseffekten är y=k1*x
kurva
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 13:55Enheterna är ointressanta eftersom syftet var att få fram förhållandet mellan rull och luft vid olika farter. Men det var slarvigt av mig att glömma värden på konstanterna...
Enheterna är ointressanta eftersom syftet var att få fram förhållandet mellan rull och luft vid olika farter. Men det var slarvigt av mig att glömma värden på konstanterna...
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 19:51Visste inte att man behövde en högskoleutbildning för att kunna cykla... får nog sluta omgående.
Visste inte att man behövde en högskoleutbildning för att kunna cykla... får nog sluta omgående.
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 20:03Som Håkan påpekar går det att få fram relationen mellan rull- och luftmotstånd utan att känna konstanterna, givet att man köper att rullmotstånd är linjärt i farten, luftmotståndet kubiskt i farten och att dessa är lika stora vid farten v m/s.
Man får
Som Håkan påpekar går det att få fram relationen mellan rull- och luftmotstånd utan att känna konstanterna, givet att man köper att rullmotstånd är linjärt i farten, luftmotståndet kubiskt i farten och att dessa är lika stora vid farten v m/s.
Man får
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 21:24Om man nu som mig har börjat cykla "träna" igen ska ja hölla mig till korta svängar på ca2-3mil 3x i veckan eller kanske några korta o någon längre turer?
Om man nu som mig har börjat cykla "träna" igen ska ja hölla mig till korta svängar på ca2-3mil 3x i veckan eller kanske några korta o någon längre turer?
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 21:46Det förklarar ju varför man ALLTID har en sån satans motvind. (t+)
Det förklarar ju varför man ALLTID har en sån satans motvind. (t+)
Quote from Funbeat user on 19 July 2011, 21:52Johan H, kör så långa pass och så ofta du bara kan. Korta, som de 2 - 3 mil du nämner, tar du till bara om du har tidsbrist.
Johan H, kör så långa pass och så ofta du bara kan. Korta, som de 2 - 3 mil du nämner, tar du till bara om du har tidsbrist.
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 17:52Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten, inte kubiken.
Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten, inte kubiken.
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 19:33Gunnar, beror ju på om det är kraft eller effekt vi pratar om. Effekt är ju kraft * hastighet, typ 🙂
Jag fattade diskussionen ovan att vi pratar om effekt.
Gunnar, beror ju på om det är kraft eller effekt vi pratar om. Effekt är ju kraft * hastighet, typ 🙂
Jag fattade diskussionen ovan att vi pratar om effekt.