Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMjölksyra o lite annat
You need to log in to create posts and topics.

Haha, ja, det var jag som glömde skriva ut k-värden...

Äh, vi struntar i det där...

Petter WR:
Det är förståss olika konstanter i ekvationerna så man kan bara få ut relationen, ej faktiska värdet.
En mer normalt sätt att skriva dessa (om man nu skall använda x och y istället för P och v):
Kurvan för rullmotståndseffekten är y=k1*x
kurva

Enheterna är ointressanta eftersom syftet var att få fram förhållandet mellan rull och luft vid olika farter. Men det var slarvigt av mig att glömma värden på konstanterna...

Visste inte att man behövde en högskoleutbildning för att kunna cykla... får nog sluta omgående.

Som Håkan påpekar går det att få fram relationen mellan rull- och luftmotstånd utan att känna konstanterna, givet att man köper att rullmotstånd är linjärt i farten, luftmotståndet kubiskt i farten och att dessa är lika stora vid farten v m/s.

Man får

Om man nu som mig har börjat cykla "träna" igen ska ja hölla mig till korta svängar på ca2-3mil 3x i veckan eller kanske några korta o någon längre turer?

Det förklarar ju varför man ALLTID har en sån satans motvind. (t+)

Johan H, kör så långa pass och så ofta du bara kan. Korta, som de 2 - 3 mil du nämner, tar du till bara om du har tidsbrist.

Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten, inte kubiken.

Gunnar, beror ju på om det är kraft eller effekt vi pratar om. Effekt är ju kraft * hastighet, typ 🙂

Jag fattade diskussionen ovan att vi pratar om effekt.