Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMuskler och löpning
You need to log in to create posts and topics.

Min fråga är hur ni har upplevt att era kroppar förändrats i och med löpträningen. Har ni förlorat mycket muskler? Har ni upplevt att det går att bygga muskler samtidigt som ni löper halvmaror? Samtidigt som maror? Och hur ser era styrketräningskomplement

Nej, snarare mer muskelmassa än som otränad. Betydligt starkare benmuskler helt klart av löpningen, och styrketräning som ett komplement för att öka ännu mer i styrka, inte i muskelmassa. Fast jag tränar ju inte för att få mer muskler då, utan för att bli

Jag har definitivt fått starkare och större muskler av min löpträning, men det beror nog på att jag från början är ganska tanig.

Frågan är om din styrketräning är inriktad på långdistanslöpning eller om målet med din styrketräning är något annat (andra s

Nu har jag bara styrketränat i ca 2 månader, men jag upplever att min kropp är lite mer formad nu än förut. Jag har ju inget mål att bygga några stora muskler, men jag tycker ändå att dom syns mer nu än tidigare (kanske för att dom var obefintliga förr 😉

Om du menar att lägga på dig muskler i samband med intensiv löpträning så kan du glömma det tyvärr.
Ofta får man överkompensera både protein och kolhydratintaget för att få behålla en "biffig" kropp och då utgår jag ifrån att du styrketränar kontinuerligt

Bulkande maratonlöpare.
BILD:http://www.marathon.se/images/upload/ingo185.jpg

Det finns träningsupplägg som syftar till både muskler och kondition, men då är det låg löpvolym med intensiva pass som gäller. T ex Crossfit Endurance, http://www.crossfitendurance.com där man kör metcons, mycket tunga styrkelyft och olympisk tyngdlyftning.

Ja

Långdistans o långdistans, men du kan ju jämföra med rugbyspelare på långt över 100 kg som springer hyfsat på upp till en timme eller 1½.

Själv(187 lång) hade jag svårt att komma mycket över 90 kg i kroppsvikt på den tiden jag sprang 4-5 mil i veckan. Se

Som sagt, kroppen blir vad du anpassar den till.

Anders -> 40 min på 10k "blir" inte någonting på en mara. För att klara en mara krävs mycket mer än en skaplig miltid 🙂

Självklart går det att kombinera muskelbyggeri och långdistanslöpning, men jag tror det är en svår kombination för de flesta...