Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMuskler och löpning
You need to log in to create posts and topics.

Jag tränar löpning några ggr i veckan och kompleterar med styrka. Har blivit lite större, tycker jag, under skidsäsongen som bygger ryggmuskler. I övrigt har jag aldrig lyckast bli nämnvärt större samtidigt som jag löptränar men....man kan bli bra stark.

Nu vägde jag inte 90 utan mer runt 80-82 när jag lufsade marathonlopp under 3:30.
½-maror sub 1:30 om jag försökt gissar jag.
Längd - 181
Ålder: upp till 60 klarade jag sub 3:30.
17 år i rad. Började vid 44 års ålder.

Har livet igenom försökt att bygga

som ganska otränad, började jag springa för två år sedan.
mina ben har ändrat sig ganska radikalt, rumpan likaså, och eventuellt har överarmarna fått sig lite snyggare skärning.

utöver löpning, tränar jag yoga, och ibland dans. styrka kör jag bara på öv

Jag undrar lite samma sak som TS. Jag undrar vilken distans man max kan springa utan att det har några negativa effekter på muskeluppbyggandet. Jag förstår att det säkert är väldigt individuellt, men det kanske finns någon ungefärlig gräns, kanske 10 km e

Patrik: All konditionsträning är negativ för att bygga muskler. Skulle tippa det är en rätt marginell effekt på kortare distanser dock. Vill minnas att jag läst att byggarna rekommenderar backträning/intervaller som cardio. Dock finns det ju en viktig mus

Leif: Tack! Jag ska fundera på vad mitt mål är med träningen egentligen, men faktiskt så trivs jag bättre med de kortare distanserna så det är egentligen inget problem att inte springa något långdistanspass.

Jag håller med föregående svar.
Jag tränar uthållig styrka på friskis med tunga två gånger i veckan och hade ganska tydliga storabenmuskler innan jag började springa lite längre sträckornumen nu har mina ben blivit tunnare förhoppningsvis har muckelfibern

Jag tror att det räcker att springa 5 - 6 km ett par gånger i veckan, om man vill få någon bättre effeckt utav styrketräningen, ju mer löpning desto mer hopplöst att bygga muskler tror jag.

Muhammed Ali sprang många mil och verkade vara rätt så muskellös.

Jag är verkligen ingen träningsexpert. Men tror ni inte det "lönat" sig evolutionärt att besitta förmågan att bygga muskler trots ett stort aerobt arbete?! Att det ena skulle förhindra det andra låter faktiskt osannolikt. Möjligtvis att det märks på elitn