Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är oxå uppvuxen i norr och sett björn, har även haft en björn efter mig när jag ridit en gång vilket inte var kul.
Vet att dom är mer rädd för oss än vi för dem, men man ska inte underskatta dom.
För man vet aldrig, har som sagt haft en efter mig som vark

Jag känner Björn. . .

Det låter som du har problem med en specifik björn i området. Unga björnar som nyligen just börjat leva utan sin björnmamma kan bli lite förvirrade och följa efter i vissa situationer, men det betyder inte att de ser dig som ett byte. Jag vet inte om det

Vad man inte ska göra är komma emellan björnmamma och smånallarna eller ha med sig en lös hund som hittar björnen och retar upp den.

Nä det är ingen hit att vara mellan mamman och smånallarna. Jag har stått i det läget en gång men det enda honan gjorde var att stå på bakbenen och skrika tills smånallarna kom i fatt henne. Man känner sig inte så stor 10-15 meter från en upprörd björn ka

Lingling: Man skall inte ha lösgående hund och sedan gnälla för att vovven blir varglunch eller björnsnacks. Det ingår om jycken inte är dresserad att gå fot!

Jag blir lika irriterad var gång som man skjuter rovdjur som är naturliga och käkar upp kringst

Håller med dig Katarina.
Har mest sett björn på långt håll och det har aldrig hänt något, jag springer aldrig vid vilda djur utan låter dom springa, ingen ögonkontakt osv - två gånger vet jag att björn sett mig som jag mött men dom har bara tittat och sed

Jag sa inget om att gnälla 🙂
Typiskt scenario är tydligen lösspringande hund hittar björnen, retar upp den blir skraj och springer tillbaka till husse för skydd med björnen i hasorna ... därefter följer något av följande
a) Slaktad hund
b) slaktad husse

Lingling: Jag sa inte om att du gnällde, däremot gnälls det väldeliga om husdjuret blir käk.

Jag läste en gång om Jakthundstiken som fick sig ett nummer i skogen av Zeke medans Husse stod och tittade på utan att kunna ingripa.

Dessa fluktare!

visserligen en bit från björn men i helgen när jag va ute på löparslingan mötte jag en räv. Den verka fin utan skabb:-)