Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har dragit omkring på en dålig häl i ca 3 år nu. Diagnosen från ett par olika läkare har varit hälsporre / plantar fasciit. Besvären har kommit och gått under dessa år men inte varit helt borta. Jag har fått diverse olika råd som t ex tejpning och fotövni

Jag skulle inte våga ta en kortisonspruta mot hälsporre, efter vad jag läst om det. Skulle nog hellre operera mig. Men en idrottsläkare borde ju veta bättre. Fast jag var nyligen till en som var idrottsläkare och jag fick inget förtroende alls för honom.

Tror det är liten risk att det blir värre, men vet inte om chansen att det blir bättre. Mångas farhågor mot cortisonsprutor beror på gamla berättelser om biverkningarna från massiva överdoser när cortisonvar nyupptäckt på typ 1950-talet

Kortisonet kan förstöra fettkudden.

har du en kännbar sporre som även syns på röntgen? Om inte kan cortison vara värt ett test, som alternativ till kirurg. Har svårt att tro att du har en inflammation efter tre år, är nog mer för att bryta smärtbanor och vävnadsnedbrytande än ngt annat.

Maria,

jag har haft ont sedan i maj 2008, men fortsatt springa. Det har blivit betydligt bättre de två senaste månaderna när jag försökt låta bli att springa, alltid gått i löparskor på jobbet och tofflor hemma (köpte i helgen "Foppa tofflor" att ha både

Hej Börje!
Jag har skaffat specialgjorda ilägg till både träningsskor och "vardagsskor" som jag nästan alltid använder. Jag har fått ett träningsprogram för foten av en idrottsläkare. Dessa övningar gör jag regelbundet. Jag har även under perioder tejpat

Har du testat att hoppa på kryckor ett tag? Det hjälpte mig när jag hade skadan för två år sen.

Jag pratade i fredags med en läkare om just kortisoninjektioner mot hälsporre och han var ytterst tveksam - vanskligt var hans åsikt. Men han är inte idrottsläkare iofs.

Hej Maria!

Det låter inget vidare, och jag känner igen det. Känns tröstlöst i bland. Springer du något? Jag fortsatte springa fram till jul, och det var först när jag i princip slutade med det som det blev bättre.

Jag har fått order av en sjukgymnast på