Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nu är det ju så att alla så klart har olika definitioner på när man är vältränad personligen skulle jag säga när man klarar av:
5km <19min
10km <43min
21km <1h 25min
42km <3h

Vad är din definition av vältränad?

Se där! Ännu en som tror att alla är 25 år och har 2 armar och 2 ben mm mm

Ser det mer som en känsla. Att i vardagen aldrig behöva hämmas på grund av fysiska begränsningar. Sedan har jag givetvis egen uppfattning när jag själv är vältränad och inte 🙂

Det var höga krav (Lite konstigt att min/km är högre för 21km än 10km...). Jag skulle säga att det är mer individuellt än med specifika tider, alla har olika förutsättningar ex kvinna/man, långa ben/korta ben. Vältränad är man utifrån sina grundfysiska fö

Jag tkr uttrycket vältränad är relativt.
Alla har ju olika förutsättningar (ålder, gener, träningsbakgrund mm)
Jag tror inte det har så mkt med prestationer att göra utan mera med hur mkt man klarar/har förbättrat sin fysik.
Tex. om du förut kunde springa

Jag känner honom inte personligen men jag skulle vilja drista mig till att säga att Kari Martens håller sin kropp i fint skick även om jag inte tror att han springer på de tiderna. Jag tycker han verkar vara vältränad. 🙂

Är den egentliga frågan vad man

Vältränad i ren löpning menar du då såklart med tanke på dina siffror och att det är gruppen löpning.
För mig är vältränad mer än bara löpning och sen kommer ju fysiska fakta såsom ålder, träningshistorik o.s.v.

Jag springer 10km på 53min på träning ens

Jag klipper in mitt svar från en liknande tråd:

"En person som är stark, uthållig, har bra balans, kroppskontroll och koordinationsförmåga samt är smidig. Då är man vältränad tycker jag, generellt sett."

10km på 43 min och halvmaran på 1,25 hur tänkte du nu (H)

När jag kunde springa till dagishämtning och det räckte med att samla andan 30 sekunder innan jag gick innanför dörren, för att inte låta som ett ånglok, så kände jag mig mer vältränad än vad jag varit på länge.