Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker som vanligt att det är jättedrygt redan efter 500 meter och förstår inte hur jag ska palla 9,5 km till men sedan frustar jag på och efter 6-7 km så kommer flytet när man börjar tänka på annat och det helt plötsligt går mycket lättare. Sista kil

Det verkar som om ju längre pass jag kommer upp i, desto längre tid tar det. Beror nog på att jag väljer ett högre tempo om jag vet att rundan blir kortare. Det krävs därför långpass just nu och då börjar andra andningen vid ca 7 km, men då är det gott at

Oh, löpning är för det mesta tungt för mig men i cykling är det efter 20 minuter.

på lång pass ( mellan 2,0 - 3 timmar) efter dryga 25-30 min.
Kortare pass redan efter 20 min.

Det där varierar, men den TREDJE kilometern är ALLTID värst av någon konstig anledning? Samma om jag ska springa 5km eller 10 eller mer....

Efter ca 20 minuter har kroppen "förstått" att jag har tänkt att anstränga den ett tag. Då fungerar syresättningen lite bättre.

Intressant fråga.

Jag börjar alltid ganska lugnt. En kvart behöver jag för att bli varm. Dagsformen avgör helt och hållet när jag kommer in i andra andningen, eller får det "flow" som gör att man kan springa på, som om man skulle kunna springa riktigt lå

Jag kommer ofta in i flytet efter 9km. Härlig känsla när kroppen bara springer på och man kan tänka på helt andra saker.

Efter att ha läst era svar inser jag att "flytet" nog är olika för oss! 😉
"Flytet" för mig är när jag inte längre känner det som att jag håller på att dö, dvs när jag fått kontroll på andningen och jag inte längre måste kämpa med varje steg jag tar.
Enl

Kul att höra uttrycket "andra andningen" igen, det sa jämt mina föräldrar när jag var liten och man måste ut på skidturer. KOm igen,snart kommer du in i andra andningen sa dom när det gick tungt,och det stämde ju!