Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har samma problem som Jessie. Den där förbenade tredje kilometern. (#) Kanske skulle ta och eliminera den helt. Springa 2 km och hoppa över tredje och gå direkt på fjärde istället. 😉

10-15 min tar det för mig.

När du klurat ut HUR man gör det Mia, då får du komma hit och visa mig! (t+)

Det där är vad som kallas toxic 20 (minutes), ska försöka förklara det lite "grovt". Någon med mer kunskap om detta kan gärna dra en bättre förklaring 🙂

Som alla redan vet behövs mer syre i musklerna då du springer. Detta ökade behov av syre gör att man

Glöm inte att värma upp.

@Micke

Väldigt bra förklaring.

instämmer helt med Mia och Jessie! Fast nu börjar den flytta sig till km 4!! kan den inte försvinna, denna hemska kilometer när man bara vill gå hem!

I dag kom det vid 9 km när jag sprang Spring Cross 3 sista km var dom snabbaste.

/Christian

Två tankar:

Undrar om inte tiden man behöver ökar med åldern?

Jag tror inte att det är syreskuld som gör det jobbigt första kilometrarna, utan att kroppen inte blivit varm ännu. Muskler mm behöver komma upp i värme för att fiungera effektivt.

Jeg synes absolut også det har med bestemte steder på ruten at gøre, der er strækninger som jeg simpelthen ikke orker - feks et langt åbent stykke sti ved søen hvor jeg kan se alt for langt frem. Bare tanken om at skulle helt derhen i den anden ende er jo