Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNär slutar man vara nybörjare?
You need to log in to create posts and topics.

Apropå annan tråd.
När slutar man vara nybörjare inom löpningen?
Får man tycka det är liiite roligt när någon skriver nybörjare som springer milen på 30-40 minuter? Fel 40-50 min - men det är fortfarande roligt ...
Att man springer 2-3 ggr i veckan stämm

Men när slutar man alltså vara nybörjare?
Även om man är en amatör?

Får svara med den gamla sanningen:
Hur långt är ett snöre.
Det måste vara upp till var och en att säga om man är nybörjare eller inte.
Att ha en miltid som referens går ju helt klart inte. I detta fall var det inför en löpkurs och då får man klart sätta u

Nybörjare = har nyligen börjat.

Enligt mig har det inte särskilt mycket alls med hur fort eller långsamt man springer, utan hur länge man hållit på och hur mycket kunskaper & erfarenheter kring löpning man byggt upp.

Ska jag försöka mig på ett svar säg

Bra fundering men det går som jag ser det inte att svara på. Tror inte att det har nåt med miltid att göra heller även om det bär finnas nån Medelsvenssson-åldersindex 🙂

Milen gör jag på ca 70-75 minuter, har enl minnet gjort 65-66 minuter och får nog

Jag är helt med på att om man har en grupp som ska jogga ihop, köra längre sträckor så håller det inte om de flesta joggar i 4:30 och en i 7 min/km, det är tom svårt med intervaller, eftersom de långsamma får för kort vila, eller de snabba för lång om man

Min svärmor var med på Tjejmilen ett år och har väl aldrig sprungit sedan dess ... tror att hon gick runt.

För det första stod det väl 40-50 minuter i tråden jag tror du refererar till.
Som jag ser det har väl nybörjare inget med tempo att göra.
Nybörjare skulle jag kalla mig de första åren då jag började springa, tills jag sprungit ett par lopp - men i den tr

OK jag ska rätta tiden ...

🙂