Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag får inte ihop det - hoppas någon kan förklara.....

Det gäller alltså den sk "Maffe-träningen". Om jag förstått saken rätt handlar det om att jogga på extremt låg puls. Vad jag inte förstår är hur det skulle kunna hjälpa vid uthållighetsträning. Allts

Distansträning syftar till att träna kroppen på långvarigt arbete mm och intervaller, fart mm till att få upp fart o mjölksyratålighet.
Mycket förenklat...

Tack David,

Men distansträning borde man väl kunna utöva utan att hålla stenhård koll på pulsen? Bara man springer så att det känns lagom lättsamt och att benen tar slut före andedräkten sas (så att det just är distansen man övar på)?

Löpning i sådan fa

Poängen är att även hålla sig i "fettförbränningszonen". Då förbättras även utnyttjandet av fett som bränsle.

Enklast är att hålla "prattempo" så du kan konversera dina lekkamrater.

Fart o intervaller kör du ju med pluggar.

David sammanfattar det bra.

I Maffetones värld tar man en magisk formel som är beräknad på hur gammal man är och springer efter det pulsvärdet. I min värld räcker det med att man låter känslan styra. När man springer lugnt så ser man till att springa lu

Jag är också förvirrad angående maffe. Säger inte han att man i princip inte får träna nått i ansträngning över den här "prat-tempo gränsen"? Åtminstone under långa perioder. Men springer man ett riktigt fort lopp lär man ju knappast hålla ett "prat-tempo

Kort o koncist är bra...

Vi pratar träning och inte tävling. Läs mitt motto.

Så du menar att träning och tävling inte hör ihop?