Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 13:28Oj, här är man iväg en sväng och tränar lite backar - och kommer tillbaka för att upptäcka att det haglat in kommentarer. Kul! 😀
Och ja Linda, sådana "maffepass är sköna" och behövs absolut - inte minst mentalt. Det är nog bara ordet maffe jag inte anvä
Oj, här är man iväg en sväng och tränar lite backar - och kommer tillbaka för att upptäcka att det haglat in kommentarer. Kul! 😀
Och ja Linda, sådana "maffepass är sköna" och behövs absolut - inte minst mentalt. Det är nog bara ordet maffe jag inte anvä
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 13:40Ah, idag blir det inte mycket jobbat. Är det inte äpplen och päron som diskuteras här?
Maffe träning: Träningen är endast distanspass där pulsen inte får gå över en viss nivå.
Långpass: Lugn distans där man tränar uthållighet och fettförbränning. (Men ma
Ah, idag blir det inte mycket jobbat. Är det inte äpplen och päron som diskuteras här?
Maffe träning: Träningen är endast distanspass där pulsen inte får gå över en viss nivå.
Långpass: Lugn distans där man tränar uthållighet och fettförbränning. (Men ma
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 13:51Ja, min fundering gällde alltså inte lugna långpass utan jag är fundersam över varför det skulle vara så himla viktigt att hålla nere pulsen under en bestämd nivå. Detta eftersom jag inte tycker pulsen är problemet vid långa pass - utan uthålligheten i be
Ja, min fundering gällde alltså inte lugna långpass utan jag är fundersam över varför det skulle vara så himla viktigt att hålla nere pulsen under en bestämd nivå. Detta eftersom jag inte tycker pulsen är problemet vid långa pass - utan uthålligheten i be
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 13:59Jag undrar lite som du, Fia-Lotta. Jag ligger nog högre i puls än vad "man ska" när jag springer lite längre. Å andra sidan så tänker jag att om andningen funkar så varför inte? Det är ju en bedrift att kunna ligga högt under en lång tid också. =) Och så
Jag undrar lite som du, Fia-Lotta. Jag ligger nog högre i puls än vad "man ska" när jag springer lite längre. Å andra sidan så tänker jag att om andningen funkar så varför inte? Det är ju en bedrift att kunna ligga högt under en lång tid också. =) Och så
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 14:13Ja, så länge det funkar och man utvecklas såsom man önskar är väl allt frid och fröjd.... 🙂
Ja, så länge det funkar och man utvecklas såsom man önskar är väl allt frid och fröjd.... 🙂
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 14:48När jag försökte mig på Maffe-metoden så läste jag mig till att det skulle vara för att träna aerobt (dvs under en viss puls så att kroppen hinner syresättas). Iden är väl att om man bygger upp denna aeroba del så skall den även fungera som bas och sedan
När jag försökte mig på Maffe-metoden så läste jag mig till att det skulle vara för att träna aerobt (dvs under en viss puls så att kroppen hinner syresättas). Iden är väl att om man bygger upp denna aeroba del så skall den även fungera som bas och sedan
Quote from Lars Mörrby on 24 March 2009, 14:59Jag har läst några Maffetone böcker och det är helt riktigt att han inte är så renlärig som många tycks tro. Det viktiga är att aerobisk träning är basen i träningen och att det är det som man som ren nybörjare skall fokusera på. som ren nybörjare räknas
Jag har läst några Maffetone böcker och det är helt riktigt att han inte är så renlärig som många tycks tro. Det viktiga är att aerobisk träning är basen i träningen och att det är det som man som ren nybörjare skall fokusera på. som ren nybörjare räknas
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 15:04Varför ska någon sluta med bas-grundträning?
Varför ska någon sluta med bas-grundträning?
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 15:04Om man kan prata trots att pulsen är förhållandevis hög, är det ändå rätt intensitet? Om det känns lätt alltså. Är det känsla eller puls som gäller då?
Om man kan prata trots att pulsen är förhållandevis hög, är det ändå rätt intensitet? Om det känns lätt alltså. Är det känsla eller puls som gäller då?
Quote from Funbeat user on 24 March 2009, 15:09Det gäller att inte köra för mycket på glykogenet utan hålla ett fettförbränningstempo och då är "prattempo" ett riktmärke.
Håll nere pulsen på lååångpassen och kör intervaller-fart på de korta passen.
Det gäller att inte köra för mycket på glykogenet utan hålla ett fettförbränningstempo och då är "prattempo" ett riktmärke.
Håll nere pulsen på lååångpassen och kör intervaller-fart på de korta passen.