Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hmmmm. Jamen om prattempo är vid betydligt högre puls än sk "maffefart". Vad ska man då rikta in sig på. "Feel-good" eller? Prattempot ökar för mig - alltså vid vilken fart och även puls som det känns skönt och icke jobbigt. Jag springer ju nästan aldrig

Jag är helt inne på David/Pölders linje (kul förresten att någon med Småländska höglandet som bas nämns i de här sammanhangen - det ger mig lite heimat-känslor).

Pölders resonemang kretsar ju dock helt kring 10 km. Undrar om han skulle sträcka sig till a

Prat-tempo kan säkert funka för en del, men man missar då den centrala delen i Maffetone-träningen nämligen MAF-testen. Var tredje/fjärde vecka cirka springer man en flervarvsbana med konstant puls och noterar varvtiderna.

Exempel:
Varv 1: 12:10 min, HR

Jag kan definiera prattempo utan att prata. 🙂

Tänkfart 🙂

Man kan säkert göra på många olika sätt, men det är inte Maffetone-träning. Om det är bättre eller sämre får ju var och en avgöra. Jag skulle personligen ha lättare att följa pulsklockan är pratfarten, men andra tycker det är svårt att styra

Mitt resonemang kring distans är att få kroppen att tåla långa pass samtidigt som fettförbränningen fintrimmas, mitokondier hålls i trim, energiutbytet med muskeln ökar och trimmas, muskelminnet minns(ibland).
Samtidigt stärker du hjärt-lungverksamheten.

Då gör jag nog rätt i alla fall - fast det sker på mitt sätt. Tack! 😀

Micke: Tony är från Norberg och sprang maran på under 2½ timme, 1:07 på halvan och runt 31 på milen. Han var trots allt skidåkare i första hand.

Skit i sträckan! Tänk tid istället. Spring distans i tre-fyra timmar....

Spring fyra minuters eller tiominut

Jag håller med dig David i allt utom att jag tycker att det ger mer att hålla ner distanspassen till under 3 timmar för att inte slita mer än att nästkommande träningar inte blir lidande. Det är skonsammare att bygga uthålligheten med stor grundvolym.

Vi

Ja, jag vet att han är från Norberg, men för oss från trakterna Vetlanda-Nässjö med omnejd så är han lokalkändis genom sina sportbutiker och engagemang i de lokala talangerna.

Efter att ha fokuserat i flera år på just tid, så har jag nu istället börjat k