Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag vänder mig mot David P:s betoning av fettförbränning här i löpgruppen. Det är säkert nödvändig förmåga för långa linjelopp på cykel. Men för löptävlingar upp till 2 timmar räcker ju glykogenet, så för dess "korta" övningar är väl detta inte lika relev

Med tanke på blandningen av GAX:are, mara, ½-mara och millöpare så blir det en mix av både fett och glykogenlöpning. Vissa mer och andra mindre beroende på målsättning.

Det är givet att en bra ½-mara eller nillöpare inte har ett extremt behov av distanst

"Däremot så borde väldigt många släppa tänket kring "Slå rekordet på rundan" på träningspassen och spara krutet till loppen."

Amen !

Hur mycket snabbdistans ska man köra då? Jag uppfattar de senaste inläggen som att man inte ska ta i max förutom på intervallerna? Som det är nu, springer jag intervaller en gång i veckan, prattempo (typ 7 km) en gång i veckan och snabbdistans i blodsmaks

Byt ut kräkpasset mot ett långpass!

Åsa, du kan få tusen olika svar på det... Jag körde Maffe tidigare dvs aldrig blodsmak eller spykänslor. Nu kör jag låg volym och nära eller vid max hela tiden kompletterat med crossfit. Raka motsatsen, kommer utvärdera sen.

Det hela beror ju på vilka må

Jag vill springa fortare, men också behålla uthålligheten. För närvarande kan jag hålla på och springa länge, men det går inte speciellt fort - typ 5-tempo. Jag skulle vilja kunna springa LL på 2,37. Typ. Det tog 2,42 förra gången. Begränsar det antalet o

Jag rekommenderar minst ett långpass(på helgen) under hela hösten och vintern, två pass med låååånga intervaller på tröskel.

Sedan börjar helvetet med kortare o hårdare intervaller och fart. Det förtar inte distanspasset på helgen.

Hur långa är "låååånga" intervaller?

>Hur långa är "låååånga" intervaller?
En smula längre än "låånga" intervaller