Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNedförsbackar - hur gör man
You need to log in to create posts and topics.

Nu skall man ju inte sparka sig i arslet i nedförslut.

Är loppet kort = marathon eller kortare - ös på även om du nu inte lyckas sparka dig där bak. (;)

Ultralopp.
Slappna av till max.

Ursäkta mig, men varför gör nutidens löpare saker svårare än vad de

Studera när en niometersskytt i handboll gör ett avstämt skott (dvs ett stämskott)! http://www.dragoerhb.dk/spiller/almstod1.gif

Mitt råd är att springa som om marken var het och du inte vill bränna dig under fotsulorna. Lyft fötterna så snabbt som möjligt. Inga överdrivna lyft, utan mer ett tassande.

Sedan kräver god nedförslöpning träning. Många som kör backpass använder nerförs

Jag springer på i nedförsbackarna. Lutar mig framåt och springer mjukt och kontrollerat. Absolut inte älgkliv. Många bromsar utför, det har jag aldrig förstått...

Jag vet inte om jag gör rätt tekniskt, men jag märker att jag springer om många utför.

Det är det där med kontrollerad fart. Under förra årets LL sprang jag om så gott som alla i nedförsbackarna fram till 16-17 km. Då kom jag upp i nästan maxpuls i en backe och återhämtade mig inte ordentligt efter det och sen var det roliga slut... Borde f

Det är lättare att lära sig att springa uppför än nedför. Tror jag är väl bäst att tillägga.

Väldigt van löpare ( det var jag ) så hamnade jag då och då i alperna. Det tog mig ett lopp, därefter så "vilade" jag nedför varenda backe som fanns.

Loppen där

Magnus, så länge du har bra teknik, alltså böjda knän, en lätt framåtlutning och så hög stegfrekvens att du landar direkt under kroppen så ska du springa om de allra flesta. Som det sagts tidigare i tråden märks det att de som kör backintervaller sällan t

Olle + andra.

På 80-talet försökte vi "träna" nedförslöpning.

De flesta av oss tyckte att det var "onödigt" arbete.
Det var ej ofta det fanns nedförsbackar i ett lopp.

Det jobbiga då var att ta sig upp för backar. Det kostade kraft.
Så vi kutade "sprin

Jag tycke personligen inte att träning av löpning i nedförsbackar är onödigt. Däremot bör man tänka på att välja en lite flackare backe så man verkligen kan springa i den utan att behöva bromsa.

Främst hjälper det till med 2 saker (enl mig):

1. Hjälper

Vill tacka för många bra tips. Men att ta nedförsbackar som ett skämt som K-G föreslår känns inte som någon bra idé. Det var ju just nerför som kvaddade LL förra året (då jag förvisso var så otränad löpare att jag inte vågar säga det här...).

Kul också a