Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNi som gör runt 30 km/h i snitt p …
You need to log in to create posts and topics.

OK, jag ångrar mig (efter att jag tänkte efter en sekund). Men om man startar efter att lystvånget hävts, så kan man hitta bra grupper hela tiden. Och jag kanske hade tur att hitta hyfsade grupper i de andra lopp jag har ställt upp i. Under Vättern gjorde

Många på Vättern som bara ligger o surfar bakom en grupp också.... Av olika skäl iofs. Vissa klunr vill ju inte ha in folk, o ensam klarar man inte åka om. Då skulle man för sakens skull släppa 50 meter, men det gör man ju inte

Så ni håller alltså samma tempo i 10 timmar under Vätternrundan? Ingen som blir stum i benen efter ett tag? (H)

Hej Franz.

För att det ska kunna bli en klunga så måste nån vilja ligga sist.

Faktum är att det inte alls är optimalt att ligga sist i en klunga som en del tycks tro. Nej det optimala är att ligga mitt i. Dvs folk framför, på sidan och bakom. Då har du

Jag tror att en droppformad kropp är negativ för en cyklist, även om den är aerodynamisk.

Jag har haft många bra klungkörningar men hittills har jag inte hittat en enda sådan under de tre år jag cyklat vätternrundan.

Först tror jag att det beror på att dom som vet hur äkta klungkörning funkar orkar med det hela vägen, jag låg i en Sub8 grupp

Det är tävlingscyklisterna som vet hur klungkörning ska köras.

För min del är det nog i praktiken ca 5-7 km/h. Men här kommer ett exempel på att ligga på rulle:
VR2001 körde jag och 7 kamrater tillsammans och växeldrog var 8:e minut. Vi körde på 9.5h och var i depå 1h, alltså 8.5h på cykeln.
När jag drog låg pulsen m

Hur brukar det bli i de snabbare loppen då? När jag körde halvvättern så körde vi en effektiv och hyfsad snabb klunga men den blev väldigt lång ett tag då vi var många på ett led. Där hade det varit bättre med belgisk kedja. De träningar jag har varit med

Alla tävlar inte. Och tävlar man inte så gäller inte nödvändigtvis de kunskaper som tävlingscyklisterna har om klungkörning.
Men OM eventuell tävlingscyklist / ex-tävlingscyklist vill hjälpa sina forum-kamrater med sina dyra kunskaper och erfarenheter så