Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker jag har rätt lätt att komma upp i puls i båda fallen.
Nu kör jag inte spinning utan bara motionscykel (inte helt säker på skillnaden men spinningcyklarna ser lite annorlunda ut har jag förstått).
Men min gissning är att jag har en maxpuls på ru

Jag har märkt att dubbelpass leder till lägre puls under andra passet... Varför vet jag inte. Dock är puls generellt ointressant vad gäller ansträngning, det kan variera från dag till dag och är framförallt individuellt. Ansträngning är något man upplever

Linus: "Shit, puls på 170 under ett marathon!"

Linus, hur vet du att 170 i puls är intensivt för Anders?

Christer, det säger jag inte, jag säger bara att det är högt för mig (och därigenom försökte hinta lite att det vore intressant att veta vad hans tröskelpuls var för att veta hur intensivt han springer).

Linus: "Shit, puls på 170 under ett marathon! Det är runt tröskelpulsen för mig och jag skulle aldrig orka springa flera timmar så intensivt (tror jag i alla fall)."

Jag översätter det lite:

Shit, puls på 75% av maxpuls under ett marathon! Det är runt t

170 är ett rimligt antagande. Det är mer intressant att veta hur nära maxpuls han ligger.

"Iofs kan du ju alltid säga att du inte orkar springa marathon med "tröskelpuls" - men vad har det med nåt annat att göra?"

Eh, nu förstår jag dig inte Christer. Det är ju precis det jag skrev (att jag antagligen inte orkar springa ett marathon med trösk

Vad hade Anders 170 i puls med det att göra?

Ja, eftersom du får mjölksyra och vid tröskelpulsen slutar den ackumuleras och är i ett jämviktstillstånd.
Poängen är att få detta jämviktstillstånd så nära maxpuls som möjligt.
Alex Zulle hade en tröskelpuls på maxpuls - två slag

Linus m fl,
jag har inga labbdata på mina trösklar, men jag tror att mjölksyratröskeln låg runt 180-181 vid den här tidpunkten. Detta för att jag hade 181 i puls över sista kvartens löpning på en duathlon.

På maran steg pulsen successivt och jag hade 17