Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNormal träning
You need to log in to create posts and topics.

hej , jag är en tjej på snart 14 år. Jag älskar verkligen att träna.
Men många tycker att jag tränar för mycket för att bara vara snart 14 år.

Jag tränar oftast 6 dagar i veckan om inte 7.
Jag har egen häst som jag rider 5-6 dagar i veckan.
Jag har 5 han

Kort svar: Du tränar för mycket för din ålder!

Långt svar: Risken är att du får skador på grund av all träning/matchning och puberteten.
Du bör inte spela/träna i alla de olika lagen utan i det laget DU vill spela i!

Hur sköter du skolarbetet? Det borde

Det låter mycket, men så länge det är kul och du inte skadar dig så tänker i alla fall inte jag stoppa dig. Men skolan får INTE bli lidande- det är din framtid.

MEN, det är mycket viktigt att du får i dig ordentligt med näring!! En kollegas dotter som oc

Det viktigaste är att lyssna på kroppen och att ha kul. Om man kör på hårdare än vad du och din kropp egentligen vill så tröttnar man lätt eller drar på sig skador.
Visst tränar du mycket, men det är inte fel att vara aktiv. Det jag tyckte blev lite i öve

är inte ridning träning?

Jessica: Klart ridning är träning, men i detta fallet kanske även en form av avkoppling.

Jag har ridit så jag vet att det är träning och att marken är hård samtidigt som David är mjuk.

ridning är tuff träning för musklerna. bygger explosiva muskler. precis som hockey och sprintlöpning.
så självklart är det inte okej att rida på en vilodag. då man ska ligga på sofflocket och äta och sova.

ja jag tycker du tränar lite väl mycket.men så l

Kruxet är att när skadorna kommer så blir det ofta kroniska förslitningsskador.
Tjejer har alldeles för stor skadefrekvens på leder och menisker efter puberteten.

Jag skulle aldrig råda någon i 13-14 årsåldern att träna mer än 10-11 timmar under max fem

ofta pga slarvig rehabilitering. jag fick ingen rehab alls till exempel, när jag haft av ett ledband i foten helt, inte heller en enda av de gånger jag slet av delar av ledband.

av någon anlednign är det mindre viktigt att rehaba tjejer. fastän tjejer lä

I ridning tränas både styrka och balans sen är det beroende på vilken typ av ridning man sysslar med. Ett hopp eller dressyrpass för instruktör är väldigt krävande, om man rider akademiskt är det mycket kroppsmedvetenhet/balans "liksidighetstänk" samt mus