Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag är ny här på Funbeat sedan några dagar tillbaka. Har med stort intresse läst era diskussioner och konstaterat att det verkar råda en skön stämning mellan löparna här på hemsidan. 🙂

Jag har äntligen bestämt mig för att jag ska åka Vasaloppet 2

Ulla: "...men jag har inte riktigt det där sprittet i benen".

Först måste jag säga att du verkar ha lagt upp det jäkligt bra! Vad gäller sprittet så har du säkert alldeles rätt i att backträningen kan ge lite mer fart. Vad det ffa anses ge är dock benst

Någonting som är viktigt som du saknar är långpass. Dessa fina långa lugna pass bygger upp väldigt bra.
Istället för det där tredje passet på 5km så börjar öka lugnt och sakta så du får en längre distans. Långpass på upp till 30km är en bra grundstomme i

Tycker du redan har bra koll på träningen. Bara att köra på så släpper det.

Jag håller med om att långpass är receptet för framgång i Vasaloppet. Bäst är förstås att köra långpass på rullskidor men om man inte har sprungit 10 km ännu är det långt kvar t

Behåll passet på 6-7 km, lägg till ett tredje pass som är lugnt men betydligt längre

Karl, Ulla:
1. Ett pass på 6-7 km, vilket under våren ska förlängas successivt upp till milen.
Det tollkade jag som det blivande distanspasset...
Edit: Jag blev tvungen o jobba lite också så det tog lite tid innan jag fick i väg det här och andra hann i

Ulla, lär dig crawla! Anledningen är att du använder i stort sett samma muskler som när du stakar på skidåkningen, och staka brukar man göra mycket på Vasaloppet.

Väldigt seriöst upplagd träning tycker jag.

Men det de flesta brukar lida av under vasaloppet är för lite stakträning. Så om du inte bor så att du har rikligt med snö så bör du tänka på att rullskidor eller något annat som tränar samma muskler är viktig

Du har läst på ser det ut som. Bra jobbat...

Jag har några kommentarer bara (du verkar ha fått bra tips redan angående upplägget):
-Spritter i benen gör det aldrig för mig i början, sorry. Det tar minst 15 minuter innan kroppen växlat upp men i gengälld

Måste bara svara på det där om benhinneinflammation, man ska INTE träna då man fått det, eller har känningar av det. I värsta fall kan man tydligen få benskörhet av det. Så om du får känningar så bör du ta det lugt. Cykla eller simma då istället.

//Lina