Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Stefan: Tack för tre bra tips!

Jo, jag måste faktiskt säga att jag anstränger mig ordentligt när jag simmar. Kör ganska hårt och blir rejält flåsig. Brukar ligga i allt jag kan fyra längder (100 m) i taget och sedan pusta lite (eftersom jag ändå måste sk

Ja då kör du alltså nån intervallvariant och om du känner i musklerna att det verkar ge effekt så är det antagligen bra så.
Roddmaskin är också bra att köra intervall på (så om du nu ska välja gym så är bra roddmaskiner ett hygienkrav). Jag brukar välja e

Stefan: Haha, tänk att det är PRECIS den kommentaren jag får hela tiden! "Det är bara armträning som gäller vet du, du ser ju hur killarna i täten åker, de stakar hela vägen"... 🙂 Den, eller "Jaha, vaddå, ska du BARA åka Vasaloppet, ska du inte göra en

Jag är ganska usel på längdåkning men jag har fått för mig att man använder bålen ganska mycket när man dubbelstakar, dvs man använder magen mycket för att staka. Magmusklerna är mycket, mycket uthålligare än triceps, så jag tror att det kan ligga lite i

Mage och rygg är avgjort viktigare än triceps.

Sen beror mängden stakning till stor del på föret/vallan. Man bör nog ha lite vältränade diagonalåknings-muskler i reserv om det tex börjar snöa eller nån av alla de andra 1000 olika kombinationer av före/valla som kan uppstå...

Jag lägger ingen särskild värdering mellan dessa stak-relaterade muskler för alla behövs och gör nytta.
Hur mycket dam-eliten stakar vet jag icke men på de nivåer jag rört mej på 1 ÖS och 1 VL (mellan 6-8h) hinner man ju se en del damer och min minnesbild

Okej, då var det väl bara nåt jag fick för mig, det där med damerna... Men iaf, skönt att höra att det inte BARA är stakträning som gäller!

Beror ju väldigt mycket på vilket glid man lyckas få till också. Jag åkte ÖS i år och hade jag stakat mig fram hade jag nog inte varit i mål än. Jag åkte absolut snabbast de partier jag diagonalade!

Hej Ulla:

En fråga: Hur längdskidvan är du?

Jag åkte öppet spår i år och höll på att knäcka mig totalt pga bristande teknik!
Allmän träning i all ära, men det jag saknade var mil på snö!

Man kan kompensera bristande teknik med styrka ett tag, men efter