Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNy racer för ca 13 000..Canyon AL …
You need to log in to create posts and topics.

Martin
Gör som Håkan säger och mät upp, googla på det så får du massa bra länkar. Skiljer välidgt mkt mellan olika fabrikat, men jag kör själv en 54 cm (Kuota) och jag är 180 cm. Skulle inte vilja ha en större så det kan nog vara gränsfall för dig med en

Ja jag har mätt (inte så noga måste tilläggas) min men det är ju så mycket olika vinklar m.m så det är så svårt att vet om cykel passar! Jag har en 54 nu som jag gillar och måtten som skiljer är:

crescent canyon 54 2011 canyon

Skillnaden i Reach är såpass liten att den inte spelar ngn roll.
Men Stack-måttet bestämmer hur lågt du kan ha styret,
beroende på hur lågt du vill ha styret kan Canyonen alltså vara för hög.

Dessutom undrar jag om den verkliga Stacken inte är ytterliga

Tack för svaret HÅKAN! Jag skall hem och mäta min ordentligt och se vad det blir ;-)! Har tittat en hel del på ROSE cyklarna också ...att det ska vara så svårt! ..nu är man snart flintskallig efter allt funderande :-)!

/Mvh Martin

Perfekt tråd.

Är också inne på en Canyon AL 9.0, men är osäker på storlek. Jag är 1.87 lång. Enligt Canyons storleksguid ska jag ha en 60, men det känns för stort för mig. Har en gammal begagnad crescent som jag köpte förra året som är alldeles för stor

Perfekt tråd.

Är också inne på en Canyon AL 9.0, men är osäker på storlek. Jag är 1.87 lång. Enligt Canyons storleksguid ska jag ha en 60, men det känns för stort för mig. Har en gammal begagnad crescent som jag köpte förra året som är alldeles för stor

Bästa, och enklaste, sättet att jämföra storlekar mellan cyklar är mha Stack och Reach
BILD:http://cheapcarbonframes.com/wp-content/uploads/2010/08/stack-reach.jpg
Precis som jag skrev längre upp i tråden:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?Thread

Bra bild Håkan, äntligen har jag fattat vad stack och reach är för något! 🙂

När man ska beställa cykel på canyon väljer man mellan compact, double, eller triple. Vad menas med det?

Double: vanlig racerväxling, typ 54-39
Triple: Tre klingor
Compact: Typ 50-34

Det beror på var du ska cykla. I kuperade (typ Alperna) fungerar inte double, alternativen är triple eller compact, beroende på om du vill ha 2 eller 3 klingor.