Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNya typer av löptävlingar.
You need to log in to create posts and topics.

I de flesta former av idrott kommer det ibland nya varianter på tävlingar. Orsaken är väl oftast att det finns ett behov av förnyelse och utveckling. Löpning är ganska konservativ. Har ni några förslag på nya varienter av löpning och löptävlingar?

Jag k

Intressant löpgren... En som är riktigt bra på 5.000 meter kommer nog att vinna mot alla ultralöpare efter ca 5.000 meter, men kanske förlora mot de som är bra på 10.000 meter. Det borde alltså löna sig extra mycket att vara både snabb och uthållig. Det k

Känns inte riktigt som en stor publiksport. det är väl oftast därför man försöker skapa nya grenar. För att skapa mer publik =>sponsorer

Jaktstart, som i skidåkning, vore kul!
Laglöpning i samma form som skridskons short track, kanske?

Löpning har ju redan två "konstruerade" grenar: häck och hinder. Dessa känns ändå naturliga eftersom de har funnits "alltid". Men inga nya liknade grenar f

Den roligaste variant jag har provat är omvänd jaktstart.

Som klubbmästerskap sprang vi fyra sträckor på en dag. Den inledande 13-km-tiden räknades om till VDOT 1. Näst på tur stod 4.8 km. Med VDOT-resultatet från 13k räknades motsvarande tid på 4.8 ut,

Vi har ett företagslopp som också är omvänd jaktstart där man använder senaste tid på loppet för att räkna ut starttid...det är kul (stressigt) då de snabbare löparna börjar komma ifatt då man (förhoppningsvis) är nära målet!

Omvänd jaktstart är det mest spännande som finns!

Igår när jag och pojken satt och tittade på 10000 m diskuterade vi om det inte skulle bli mer intressant om de hade någon som då och då (lite random så de tävlande inte skulle vara förberedda) blåste i en pipa och hela fältet bytte håll 🙂 Problemet är v

Det finns stafetter som använder sig av någon slags åldersbonus/straff. Hur det i praktiken fungerade kommer jag inte riktigt ihåg, men jag tror man fick addera en viss tid per år. Detta borde dock kunna funka omvänt om målgruppen är en annan än ungdomar.

Jag skulle vilja se Löp-Skytte (Instinktivt pilbågsskytte såklart)

Det vore ju alldeles fantastiskt kul...

Eller varför inte MTB-Skytte? (även detta med pilbåge)

-j

edit: sär sk rivnin g