Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningoerfaren behöver tips och råd
You need to log in to create posts and topics.

Hej jag har börjat jogga hyfsat mycket sista året och ska nu börja springa en del lopp under 2008.
Jag skulle behöva ha lite tips på hur och vad man bör äta före loppet.
hur många timmar innan, hur mycket, och vad, samma med vätska.

Tar gärna emot andra

Havregrynsgröt 3,5 - 4 timmar innan. Drick _inte_ en massa innan loppet, drick bara om du känner dig törstig.

okj så det räcker att äta 3-4 timmar innan
jag har fått för mig att man ska äta nåt rätt tätt inpå loppet för att tillföra snabb energi, alltså inte ett riktigt mål mat men en macka eller frukt eller nånting.
Om jag ska springa kl 12.00 t ex
ska jag då ä

En snickers innan start sitter nog fint. Och under ett entimmaslopp behöver du knappast dricka nåt. Kan vara skönt, ja, men inte nödvändigt.

Jag skulle hellre ta en snickers när jag kommer i mål...

eftersom jag är allergisk mot jordnötter så får jag nog passa på snickers, men jag förstår tanken. Nåt energirikt. 🙂

inte dricka alls under ett entimmeslopp ?
blir man inte väldigt törstig då, kanske dumt att vänja sig vid att dricka under turerna som jag gör nu, jag har vattenflaska med mig även om jag bara springer 5 km

Jag brukar alltid dricka en hel del innan ett längre lopp, men en mil klarar man egentligen med normal vätskebalans. Inte minst med tanke på att du inte bör ha problem med värme i alla fall.
Huruvida du ska dricka under loppet, eller ej får du själv känn

Man har tillräckligt mycket energ i kroppen (glykogen i muskler och lever) för att springa ett millopp, och mat i magsäcken gör ingen nytta under loppet. Men t ex en banan två timmar innan kan man ju ta om man vill.
Och som sagt, drick inte för mycket inn

Tack så mycket för alla goda råd
Inte så lätt när man är nybörjare. Men alla är ju barn i början 🙂

När denna säsong är över kommer jag ha lite mer rutin, har anmält mig till rätt så många lopp i år.

Några andra tips ni vill dela med er av? Jag tar ta