Quote from Guest on 17 March 2008, 14:36Hej jag har börjat jogga hyfsat mycket sista året och ska nu börja springa en del lopp under 2008.
Jag skulle behöva ha lite tips på hur och vad man bör äta före loppet.
hur många timmar innan, hur mycket, och vad, samma med vätska.Tar gärna emot andra
Hej jag har börjat jogga hyfsat mycket sista året och ska nu börja springa en del lopp under 2008.
Jag skulle behöva ha lite tips på hur och vad man bör äta före loppet.
hur många timmar innan, hur mycket, och vad, samma med vätska.
Tar gärna emot andra
Quote from Johan T on 17 March 2008, 14:46Havregrynsgröt 3,5 - 4 timmar innan. Drick _inte_ en massa innan loppet, drick bara om du känner dig törstig.
Havregrynsgröt 3,5 - 4 timmar innan. Drick _inte_ en massa innan loppet, drick bara om du känner dig törstig.
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 14:50okj så det räcker att äta 3-4 timmar innan
jag har fått för mig att man ska äta nåt rätt tätt inpå loppet för att tillföra snabb energi, alltså inte ett riktigt mål mat men en macka eller frukt eller nånting.
Om jag ska springa kl 12.00 t ex
ska jag då ä
okj så det räcker att äta 3-4 timmar innan
jag har fått för mig att man ska äta nåt rätt tätt inpå loppet för att tillföra snabb energi, alltså inte ett riktigt mål mat men en macka eller frukt eller nånting.
Om jag ska springa kl 12.00 t ex
ska jag då ä
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 14:52En snickers innan start sitter nog fint. Och under ett entimmaslopp behöver du knappast dricka nåt. Kan vara skönt, ja, men inte nödvändigt.
En snickers innan start sitter nog fint. Och under ett entimmaslopp behöver du knappast dricka nåt. Kan vara skönt, ja, men inte nödvändigt.
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 14:53Jag skulle hellre ta en snickers när jag kommer i mål...
Jag skulle hellre ta en snickers när jag kommer i mål...
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 14:56eftersom jag är allergisk mot jordnötter så får jag nog passa på snickers, men jag förstår tanken. Nåt energirikt. 🙂
eftersom jag är allergisk mot jordnötter så får jag nog passa på snickers, men jag förstår tanken. Nåt energirikt. 🙂
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 14:57inte dricka alls under ett entimmeslopp ?
blir man inte väldigt törstig då, kanske dumt att vänja sig vid att dricka under turerna som jag gör nu, jag har vattenflaska med mig även om jag bara springer 5 km
inte dricka alls under ett entimmeslopp ?
blir man inte väldigt törstig då, kanske dumt att vänja sig vid att dricka under turerna som jag gör nu, jag har vattenflaska med mig även om jag bara springer 5 km
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 15:00Jag brukar alltid dricka en hel del innan ett längre lopp, men en mil klarar man egentligen med normal vätskebalans. Inte minst med tanke på att du inte bör ha problem med värme i alla fall.
Huruvida du ska dricka under loppet, eller ej får du själv känn
Jag brukar alltid dricka en hel del innan ett längre lopp, men en mil klarar man egentligen med normal vätskebalans. Inte minst med tanke på att du inte bör ha problem med värme i alla fall.
Huruvida du ska dricka under loppet, eller ej får du själv känn
Quote from Johan T on 17 March 2008, 15:02Man har tillräckligt mycket energ i kroppen (glykogen i muskler och lever) för att springa ett millopp, och mat i magsäcken gör ingen nytta under loppet. Men t ex en banan två timmar innan kan man ju ta om man vill.
Och som sagt, drick inte för mycket inn
Man har tillräckligt mycket energ i kroppen (glykogen i muskler och lever) för att springa ett millopp, och mat i magsäcken gör ingen nytta under loppet. Men t ex en banan två timmar innan kan man ju ta om man vill.
Och som sagt, drick inte för mycket inn
Quote from Funbeat user on 17 March 2008, 15:05Tack så mycket för alla goda råd
Inte så lätt när man är nybörjare. Men alla är ju barn i början 🙂När denna säsong är över kommer jag ha lite mer rutin, har anmält mig till rätt så många lopp i år.
Några andra tips ni vill dela med er av? Jag tar ta
Tack så mycket för alla goda råd
Inte så lätt när man är nybörjare. Men alla är ju barn i början 🙂
När denna säsong är över kommer jag ha lite mer rutin, har anmält mig till rätt så många lopp i år.
Några andra tips ni vill dela med er av? Jag tar ta