Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOintresserad av pulsträning?
You need to log in to create posts and topics.

Va, jag som trodde att jag blev tre sekunder snabbare per kilometer för varje löpnördarpryl jag köpte! (#)

Jag bryr mig inte heller speciellt mycket om min puls under själva löpning. Oftast använder jag snarare siffrorna efteråt för att bygga upp en statistik där jag ser hur jag förbättras men även så man kan räkna ut ungefär vilken fart jag bör hålla på olika

"...så man kan räkna ut ungefär vilken fart jag bör hålla på olika pass."

Själv håller jag det tempo som känns lagom. Om jag hade haft en pulsklocka som sa att jag "BÖR" springa fortare/långsammare så skulle jag skita i klockan!

Det är inte alltid man känner vad som är lagom skulle jag vilja säga. Det handlar antagligen om erfarenhet. Men jag vet med mig att jag har kört t.ex. 6*1000m och jag har gått ut alldeles för lätt och den sista (då jag har tryckt på lite mer) har jag lega

Oj, 30-40s är väldigt stor skillnad det. Mina intervaller håller sig inom 10s/km. Men även om jag i huvudsak går på känsla kollar jag ju tiden också, och det skulle ju du också kunna göra, istället för att kolla pulsen. Har du inga mellantider på dina int

Alltså puls går jag aldrig på mina intervaller, det var inte det som lurade mig. Det var att de första kändes tunga och därför drog jag inte på. Och sen fanns det massa kraft kvar i slutet vilket gjorde att de blev rätt ojämna i tiden.

Jag springer inter

Det blir mest bara svettigt och ont av pulsbandet, tycker jag.

Håller med. Springer hellre på känsla - pulsbandet till min 305:a får i 99% av löprundorna vackert stanna hemma. 🙂

Jättekul att läsa era svar! Jag trodde nog att typ "alla" använde pulsklocka, just för att man hör så mycket talas om det. Men det verkar som att rätt många (i alla fall de som svarat här) har en pulsklocka men kanske inte använder sig av den så mycket.

Klockan använder jag (GF 305), har mest nytta av den på intervaller, men inte längre pulsbandet. Jag tyckte att det var obekvämt att ha på sig, det flyttade sig neråt för mycket under passet och kunde t.o.m knäppas upp igen om man hade otur.