Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOintresserad av pulsträning?
You need to log in to create posts and topics.

Jag körde slaviskt efter min pulsklocka och det funkade kanon. Men sen tryckte bandet obehagligt mot solar plexus på ett lopp där jag svullnat upp lite och jag slängde bandet. Har inte saknat det sen dess och får se om jag nånsin tar upp pulsträningen ige

Är det inte så att det är två (tre) grupper som har mest nytta av en pulsklocka:
1 Den som vill hålla exakt koll på sin träning för maximal effektivitet
2. Vi nybörjare som inte har hunnit få en känsla för vad som är lagom fart/ansträngning
(3. Den prylga

Staffan

Jag tillhör nog både kategori 2 och 3.

Jag använder också pulsmätningen mest för att kontrollera så att jag inte anstränger mig för mycket. Jag har ingen koll på pulszoner och är inte speciellt intresserad heller. Ju mer man tränar desto bättre

Hmmm, "Den som vill hålla exakt koll på sin träning för maximal effektivitet" borde ju vara de i eliten. Men jag är mycket tveksam till om några elitlöpare kör pulsbaserad träning. Någon som vet mer?

Jag vet bara att en elitlöpare vid namn Johan inte använder pulsklocka.

Utan att ta ställning i sakfrågan (jag kan inte, helt enkelt) ska kanske påpekas att även elitlöpare är människor. Och alla människor gör/har fel ibland.

Fast dom har onekligen rönt vissa framgångar med sin träning.... 🙂

Jag tycker Staffans tre kategorier var intressanta.

Jag är definitivt inte en etta, och jag är nog inte en tvåa heller eftersom jag tycker att jag har koll på ungefär hur mycket jag anstränger mig. Prylgalen kan jag vara i vissa avseenden, men tydligen

I min familj är allt som går att mäta per definition spännande! Därför köpte jag för ett antal år sedan en billig pulsklocka till min sambo ..... som med många andra presenter visade sig att det var jag själv som drog mest nytta av den... det var nämligen

Ja, det är ingen som ifrågasätter att det går bra att bli elitlöpare utan pulsklocka.

Frågan är om det finns elitlöpare som inte använder pulsklocka som skulle kunna vara ännu bättre om de använde pulsklocka och strukturerade sin träning efter det.