Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOm att svettas
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle gärna vilja svettas mera. Förmågan att svettas avtar med åldern.

Jag är 54 år nu och märker ganska stor skillnad jämfört med för 10-15 år sedan. Speciellt på sommaren. Då var jag dyngsur efter bara någon kilometers löpning även om det inte va

Svettningsmekanismen har som huvudsaklig funktion att kyla ner kroppen. Dess mer vältränad man blir, dess mer in-tune får man gissa att denna mekanism blir. Med andra ord: den "slår på" omedelbart när man blir varm...

Känner igen det. Själv svettas jag mer under perioder där jag dricker mycket vatten.

I princip är det som Miss F och Anders B säger men det här med svettning är också väldigt individuellt och det svänger över en livstid, speciellt vid hormoniella förändringar (pubertet, klimakterie esv.).

Generellt svettas män mer än kvinnor, även vid i

Testa ris ifrån Indien, Thailand eller Mexico. Det brukar inte vara så starkt.

Samma problem!
Cyklar till och från skolan varje dag, och det är liiite för långt och liite för uppför för att man inte ska hinna bli varm. Min akutlösning är att antingen cykla utan kofta/tröja jag ska ha på mig, och klä på mig där, eller byta kofta väl

Är det inte så att vissa klär sig alldeleles för varmt också? Jag fryser hellre än svettas och klär mig avsiktligt svalt alltid.

Ibland ser man folk på TV som sitter i direktsändning med tex skjorta, lammullsväst och kavaj! Jag skulle svettas sjöar med h

Jag behöver heller inte många meter av "motion" för att systemet tror den ska börja hjälpa mig från överhettning.

Dock lider jag väldigt mycket av just överhettning. Om jag springer på sommaren klarar jag max en timma innan jag nästan kollapsar pga svett

Tja, det är väl klart att det kan finnas de som klär sig för varmt. När det gäller folk på TV med mycket kläder så kan det väl vara så att det inte är så varmt i lokalen? Det är ju snarare regel än undantag att ha flera lager för de som är på TV.

Tror n

Jag har varit ganska dålig på att svettas, vilket upplevts som en nackdel i varmare lopp på sommaren där jag underpresterar mer än andra. Har medvetet försökt träna upp förmågan genom att sluta klä mig så kallt som möjligt jämt och ständigt - särskilt vid