Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 10:45Verkar inte vara ett helt okänt fenomen i alla fall, tack och lov för det! Jag kanske får gå till min vårdcentral och se om de har något att säga om saken, det bör ju finnas hjälp att få när problemet blivit så stort att jag hellre missar min tunnelbana ä
Verkar inte vara ett helt okänt fenomen i alla fall, tack och lov för det! Jag kanske får gå till min vårdcentral och se om de har något att säga om saken, det bör ju finnas hjälp att få när problemet blivit så stort att jag hellre missar min tunnelbana ä
Quote from Bjarne Lewin on 27 January 2011, 10:45Jag har motsatt problem och funderar faktiskt på att göra som Marcus gjorde. Att på sommaren springa några rundor i vinterkläder.
När jag är varm så försöker min kropp i stället att gå ifrån värmen. Jag får altså jättehoppiga ben vilket är jätteopraktisk
Jag har motsatt problem och funderar faktiskt på att göra som Marcus gjorde. Att på sommaren springa några rundor i vinterkläder.
När jag är varm så försöker min kropp i stället att gå ifrån värmen. Jag får altså jättehoppiga ben vilket är jätteopraktisk
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 10:50Jag är inte alls säker på att man kan träna upp förmågan att få svettningen att komma igång eller tvärtom. Ha heller inga höga förväntningar på att vårdcentralen ska kunna vara till hjälp.
Jag är inte alls säker på att man kan träna upp förmågan att få svettningen att komma igång eller tvärtom. Ha heller inga höga förväntningar på att vårdcentralen ska kunna vara till hjälp.
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 10:52Sant Mikael, jag har inga förväntarna. Mer en gnutta hopp kanske! 🙂
Sant Mikael, jag har inga förväntarna. Mer en gnutta hopp kanske! 🙂
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 10:53"- Kroppen har en enastående förmåga att anpassa sig till olika miljöer. Man svettas mer, jämnare fördelat över huden och med mindre salter. På 7-10 dagar kan man optimera värmetåligheten, säger Ingvar Holmér."
http://beta.marathon.se/traning/trana-varme
"- Kroppen har en enastående förmåga att anpassa sig till olika miljöer. Man svettas mer, jämnare fördelat över huden och med mindre salter. På 7-10 dagar kan man optimera värmetåligheten, säger Ingvar Holmér."
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:09Ja, det är sant att man kan träna upp värmetålighet men det är inte samma sak som att träna upp förmågan att börja svettas tidigare under samma temperaturförhållanden.
Just det här området med evaporativ kylning (=svettning) är annars väldigt intressant
Ja, det är sant att man kan träna upp värmetålighet men det är inte samma sak som att träna upp förmågan att börja svettas tidigare under samma temperaturförhållanden.
Just det här området med evaporativ kylning (=svettning) är annars väldigt intressant
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:16Fast om man lär kroppen hantera t ex 25 grader komfortabelt borde den inte då tycka att 15 är ganska svalt vid en jämförelse och inte dra igång hela svettapparaten lika snabbt?
Om man tvärt om vill dressera kroppen att hushålla lite med bevattningen mena
Fast om man lär kroppen hantera t ex 25 grader komfortabelt borde den inte då tycka att 15 är ganska svalt vid en jämförelse och inte dra igång hela svettapparaten lika snabbt?
Om man tvärt om vill dressera kroppen att hushålla lite med bevattningen mena
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:19Jo, men effekten är kortvarig. Jag vet för jag har flyttat till o från varma ställen som Dubai och Singapore.
Jo, men effekten är kortvarig. Jag vet för jag har flyttat till o från varma ställen som Dubai och Singapore.
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:24Synd att kroppen ska vara så glömsk 🙂
Hur länge på ett ungefär sitter effekten kvar? Är det veckor eller dagar det rör sig om?
Synd att kroppen ska vara så glömsk 🙂
Hur länge på ett ungefär sitter effekten kvar? Är det veckor eller dagar det rör sig om?
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:322-3 veckor skulle jag säga. Men för min egen del så har jag inte märkt omställningen från varmt till kallt lika påtaglig som den från kyla till värme. När man kommer till ett land med riktigt varmt klimat så är första dagarnas morgonlöp en plåga, men efte
2-3 veckor skulle jag säga. Men för min egen del så har jag inte märkt omställningen från varmt till kallt lika påtaglig som den från kyla till värme. När man kommer till ett land med riktigt varmt klimat så är första dagarnas morgonlöp en plåga, men efte