Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i gluteus maximus
You need to log in to create posts and topics.

Hej

Jag har haft ett litet problem ett tag, som kommer och går. Ibland värre, ibland inte så farligt. Ville inte skriva det i rubriken direkt, men jag har ont i skinkorna emellanåt, stjärten rättare sagt. 🙂 Inga oseriösa komentarer nu tack...

Jag vet

går du lite utåt med fötterna?

När du säger det så kan det gott hända. Refflekterade över det att mina tår faktist pekar utåt när jag springer. Med tanke på att någon skrev att man ska springa på en linje. Vilket är omöjligt om tårna pekar utåt. Så.. 🙂 Jo, så måste det vara.

krake till muskel som heter piriformis gör just då gluteus maximus jobb. den är dyng trött.
när du gjorde knäböj så tänkte du säkert på att ha fötterna rakt fram och då fick den avlastning av den stora musklen.

du måste få gluteus maximus att börja jobb

Tack så mycket!! (L)

Provade gå av och ann här lite och fick en ahaa upplevelse. Det är nog den lilla stackarn du nämnde som är trött. Det känndes ju genast mycket bättre om jag jobbar på att ha tårna mer rakt fram. Så jag ska jobba på det.

Har haft pro

Seså, Du gräver ned för lite värmeslingor med spade.

Hmm.. Har ingenstans att gräva ner dom... Har du värmeslingor att gräva ner åt mig?

Betalar du biljetten så kommer jag åkande med spaden! Utmärkt träning att göra riktigt fysiskt arbete. Frisk luft får man ju dessutom. Bara + där. Så läng eman tänker på

Nog kan det vara piriformismuskeln. Dels kan det göra ont direkt i glutus maximus, men piriformis kan också orsaka s.k. falsk ischias, en klämning av ischiasnervern som går igenom piriformismuskeln, med diverse symptom som följd längre nedåt i benen.

Kol

om det nu är piriformis som är uttröttad, vilket det verkar som, så är det ingen bra idé att strecha den. uttröttade muskler blir ännu svagare av streching.

Vad 17 är en "uttröttad muskel"??? Och knappast piriformis, den är möjligtvis otränad, men troligtvis klämmer den bara på ischiasnerven.

Men det visar sig fort vilket det är, om smärtan försvinner eller lättar efter stretching i de mest smärtsamma lägena