Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i gluteus maximus
You need to log in to create posts and topics.

David - Hehe, hur fasiken ska jag skriva då? Det är ju samma skit man drabbas för. Ogillar än så länge att springa i kombination av cykling så det får nog vara. Specialized skor som inte alls funkade för mig. Utåtlutande tramptag för att gilla mitt knä bl

löparknä är när femur har roterat innåt av någon anledning och en liten benab som sitter på den då börjar skava mot tractus iliotibialis.

Andreas; "cykelknä" kanske är Din diagnos...;)

Tror inte heller att detta specifika knäproblem bara drabbar landsvägslöpare, men är EN sak man kan börja fundera på om problemet inte avhjälps mha skor, ilägg, stretch...o dyl.

Nu ska la jag lägga mig i oxå... men jag läste följande på denna sida http://www.sct.nu/traning/tips/itb/itbartikel.htm :

"Anledningen att man talar om "löpar"-knä är att problemet nästan uteslutande uppstår vid löpning, även om det förekommer hos en del

nä inte särskilt 😀

Andreas - Nej, något löparknä är det inte frågan om för min del. Har varit utan knäproblem under 43 år löpträning. Eventuellt kan vägens lutning ha något att göra med att piriformis klämmer på ischiasnerven, eftersom man oftast springer på vägens vänstra