Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i hälen, ändå löpträna?
You need to log in to create posts and topics.

Testa att köra med minimalistskor. Kräver en annan löpteknik, men du behöver inte oroa dig för hälsporre igen någonsin 🙂

Nja David, så enkelt är det inte - Plantar Fascian är en stor sena som går under foten från hälen och framåt. Det man i dagligt tal kallar hälsporre är en förhårdnad som uppstår efter långvarig inflammation i senfästet vid hälbenet. Man kan ha andra probl

Alltså jag har läst lite om hälsporre. Läs, lite. Det står så här om hälsporre

* belastningssmärta i samband med att en aktivitet startas.
* De första stegen på morgonen och efter vila gör oftast mest ont varefter smärtan kan minska något för att sedan å

Jag hade precis dina symptom - tycker inte att det stämmer med beskrivningen av hälsporre - började under sommaren och blev värre och värre och ännu värre under sensommar/höst - en vecka utan löpning = helt symptomfri, men efter några kilometer löpning ku

Nej David. Ditt tips är i klassen trolleri.
Håller med Christer. (t+)

Det låter som hälsenans fäste i hälen är överansträngt/inflammerat - jag tror att du ska avhålla dig från löpträning ett slag, alternativ som cykling och simning är bättre!

Eller så är det fettkudden? Ortoped/idrottsläkare nästa!

Jag tänkte också på fettkudden som jag haft problem med. Men det kändes tydligt för mig då att det var ytligt ont liksom. När jag tryckte på hälen underifrån kunde jag se små kulor som kom fram, det var läckaget.

http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ont-i-halen/

Läs under rubriken "Slemsäcksinflammation".

Om det är detta så ska du undvika tryck på din häl och hälsena så mycket du kan. Foppatofflor på jobbet exempelvis. Hårda finskor, typ högk

Karin,
Ont i hälen, hälsenan, PF och liknande har ju blivit väldigt vanligt senaste tiden. Få experter skulle våga uttala sig om vad du har och varför innan de undersökt foten. Tyvärr är rehaben olika för dessa skador. Tex är excentriska tåhävningar bra f