Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i halsen och träna
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Jag har börjat träna med siktet mot min första halvmara och ligger lite efter. Förra veckan drog jag igång med löpning, och som tur är, har jag någorlunda kondis tack vare gruppträning under vintern.
Det gick därför ganska fint och jag var uppe i 12

Generellt bør du la være å trene om du har feber, iallefall om det er over 38.. Har du kun litt vondt i halsen, men ellers i grei form (ikke påvirket i respirasjonen, tett i pusten etc), tror jeg ikke at det er noe problem med moderat trening (ikke interv

Jag tränar aldrig med halsont. Har faktiskt haft ont i halsen i två dagar nu, vilket tyvärr inneburit två träningsfria dagar...

Träna inte med halsont. Särskilt inte om du är beroende av din röst.

Jag är absolut ingen expert på området men man har alltid fått höra att har man halsont ska man ta det väldigt lugnt.
Så mitt tips är, var försiktig. 😉

Hej!

Jag tycker det finns olika grader av halsont. Känns det på ett visst sätt är det vila som gäller... känns det på ett annat kan jag träna fast lugnt.

Ett bra, men lite omständigt, sätt kan vara att mäta sin vilopuls varje morgon. Vilopuls är ett dir

Halsont oavsett "styrka"=ingen träning.
Detta sitter i ryggmärgen efter våra år då många unga orienterar dog då de såg ett samband mellan träning vid halsont/feber och hjärtmuskelinflammation.

Halsont kan också vara början på något värre, så vila initialt kan göra att det läker ut snabbare. Dvs att låta bli att träna ett par dagar gör att den totala träningstiden blir längre och effektivare, än om du tränar medan du har halsont med låg intensit

Hellre tar jag några träningsfria dagar,med vila,än att jag springer med mitt halsonda! Blev helt färdig av att montera ihop ett bord,då är det nog klokt med vila!

Jag hoppas på att ordinationen vila är rätt metod vid halsont.

Jag genomgår som sagt en sådan period just nu pga halsont, med förhoppning om att vara kry inför (mitt livs andra löpar-)tävling på lördag...!