Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i halsen och träna
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tänkt på det där med halsont, virus och träning.

Själv är jag nästan aldrig förkyld med snuva och halsont. Det sker ungefär 1 gång/3 år under den tid jag fört dagbok (10 år). Däremot händer det att jag känner mig hängig, har mer eksem, mer finnar

Bra fråga Peter, jag har själv lurat på det där.

Senaste åren har det ofta hänt att jag dragit med halsont, speciellt på morgonen, utan att känna mig hängig.

2009 var helt knäpp när jag i princip hade lite halsont varje morgon i fyra veckor utan att bli

Lite fingertoppskänsla det där. Man brukar kunna avgöra efteråt om det gick bra eller inte.

Själv tävlade jag med kraftig förkylning i kroppen 2 dagar i rad. Var straxt i början av förkylningen, men kände mig nedsatt. Är nu inne på 4:e veckan där jag for

Tack så jättemycket för alla bra svar. Jag har i ryggmärgen att man initialt, när förkylningen är på väg att bryta ut, bör ta det lite lugnt (framför allt halsont har jag respekt för). Jag tror också det kan vara kroppens sätt att säga till en att ta det

om du har en bakterieinfektion i halsen så kan träning göra att de (bakterierna) sprids till resten av kroppen med blodomloppet. Om de kommer till hjärtat är det rätt sanolikt/vanligt att de kolloniserar på hjätklaffarna. Det sliter på klaffarna som blir

Är det bara för bakterier? Och varför just från halsen? Varför är det inte lika riskabelt med bakterier från andra delar av kroppen?

det är (jag gissar) stafylokockerbakterien som är boven i dramat

Jag brukar inte träna vid halsont eller feber, inte heller om det känns sm om en rejäl förkylning är på väg. Vid lättare förkylningssymptom som snuva brukar jag köra ändå. Går rätt mycket på hur allmäntillstånder är, känner jag mig trött eller är det skön

Baggen ni tänker på är grupp A streptokocker. Det kan vara en riktig killer, inget att leka med. Fort som s**an från 0 till 100.

Micke. Det är oftast risken för myokardit, inte endokardit, som är primära skälet till att avstå träning vid halsont.